Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rij-impressie: BMW 3 serie

Is het mogelijk om de 3 serie van de BMW nog beter te maken? In elk geval groter en comfortabeler. MT testte de nieuwe BMW in de heuvels rondom het zonnige Barcelona.

Zie ook onze video van de BMW 3 serie.

De 3 serie is een belangrijk model voor BMW. Sinds de eerste generatie in 1975 het levenslicht zag, is de auto verantwoordelijk voor bijna een derde van alle autoverkopen bij het Beierse concern. Hoewel het in Nederland een nek-aan-nekrace is tussen de Audi A4 en – in mindere mate – de Mercedes C-klasse is het model voor de zakelijke rijder er één om rekening mee te houden.

De zesde generatie 3-serie is een stuk langer dan zijn voorganger, ruim negen centimeter. Daarmee conformeert BMW zich aan een van de kritiekpunten van het oude model: het gebrek aan ruimte voor met name de passagiers achterin. Die hebben nu meer been- en hoofdruimte gekregen. Ondanks de lengte is de auto niet zwaarder maar lichter geworden: tot 45 kilo in een enkele uitvoering.

Rijden

BMW’s staan uiteraard bekend om de goede rij-eigenschappen en met deze nieuwe 3-serie zetten de Oosterburen deze traditie voort . De auto stuurde messcherp door de Catalaanse heuvelweggetjes. De wegligging is subliem en voelt solide doch sportief.  Wij reden met de 320 diesel en de 328i benzinemotor, beide vierpitters. En hoewel het aan vermogen bij de diesel niet overhoudt, is er met 163 pk en 380 Nm koppel  (0-100 in 8,0 seconden) genoeg kracht om een paar Spanjaarden de stuipen op het lijf te jagen.

Over het verbruik mogen we ook niet klagen. Met de 8-traps automaat is in de 328i op papier 1 op 15,9 te rijden. Al moeten we toegeven dat wij deze cijfers niet gehaald hebben. Denk hierbij eerder aan 1 op 9,5.

Wat de doorgewinterde BMW-rijders al jaren zegt is overigens waar: zelfs met de 320 diesel bleek het een onmogelijke opgave ons aan het aangegeven snelheidslimiet te houden. Als een magneet wordt de rechtervoet naar beneden getrokken, de mogelijke bekeuring nemen we met een glimlach op de koop toe.

Nieuwe neus

Uiteraard hoort bij een nieuw model een volledige restyling en dat is bij de nieuwe 3-serie niet anders. Adrian van Hooydonk, de Nederlandse hoofdontwerper van BMW, beschrijft het als “sportiever en eleganter” ten opzichte van het vorige model. Het ontwerp van de lange, spitse neus ziet er ontzettend fraai uit en doet de ‘oude’ 3-serie direct gedateerd overkomen.

Jammer dat BMW deze vernieuwing niet heeft doorgevoerd in de achterkant. De kont valt weg bij de scherpe voorkant. Het is niet lelijk, maar gewoon degelijk, saai. Wij hadden gezien het sportieve karakter van deze auto op meer spanning gehoopt.

Hollandsch bloed

Er stroomt nog meer Hollands bloed door de aderen van deze auto. Niet alleen de hoofdontwerper is een Nederlander, ook de man verantwoordelijk voor het onderstel. Jos van As werkt sinds zijn afstuderen aan de TU Delft in München en is na een uitstapje naar Audi nu verantwoordelijk voor de onderstellen van BMW, Mini en Rolls Royce.

Van As legt het verschil tussen de merken uit: de Mini is sportief dus mag wat inleveren op comfort, Rolls Royce is het andere uiterste en BMW zit er tussenin. Voor 1500 euro heb je bij de nieuwe 3 een adaptief onderstel, waarbij je de keuze hebt tussen een eco-, comfort-, sport- of sport +-stand. Deze laatste schakelt de tractiecontrole deels uit, waardoor je makkelijker door de bochten drift. Op de snelweg rijdt de auto wel het lekkerst in de comfortstand. De auto is überhaupt comfortabeler dan zijn voorganger, maar in de heuvels hebben wij de sport-stand, uiteraard, nauwelijks uit gezet.

20% bijtellingBMW 3 serie interieur

Belangrijk voor de zakelijke markt is natuurlijk de bijtelling. De 3-serie diesel komt in een nieuwe twee liter Efficiënt Dynamics-versie. Hierbij krijg je regenererende remmen, start-stopsysteem, een uitstoot binnen de normen en dus die fijne 20% bijtelling. Als je voordelig benzine wilt rijden, moet je er snel bij zijn: de 320i komt in een 20%-uitvoering, maar vanaf de verscherpte  regelgeving in juni 2012 is dat feest weer voorbij. Later komen nog wel een 316i en 318i, maar wat die gaan doen in de bijtelling is nog even gissen. Tot slot komt in 2012 een 3-serie hybride, al zal de echte petrol head zich daar niet aan wagen.

Gadgets

Uiteraard zijn voor een meerprijs weer allerlei leuke gadgets te bestellen. Zelf zijn we erg gecharmeerd van het full-colour head up display, dat de snelheid, verkeersregels en navigatie op de voorruit projecteert. Hoewel, ‘gadget’ doet deze functionaliteit misschien te kort, want het heeft echt toegevoegde waarde. In één oogopslag weet je waar je de afrit moet hebben of wat de maximumsnelheid ook alweer was op dat ene landweggetje. Een aanrader dus als je nog 1072 euro over hebt.

Daarnaast zijn er cameraatjes rondom, de hulpdienst eCall, een verder verbeterde iDrive-knop en Facebookintegratie (zucht). Ook prettig: het ‘zonder handen openen van de achterklep’. Een sierlijke schopbeweging onder de achterkant zou toegang tot de bagageruimte moeten geven. Handig als je boodschappen vast hebt, maar niet geheel foolproof: ondanks verwoede schoppogingen van onze kant bleef de klep gesloten.

Prijzen

De prijzen van de nieuwe 3 serie verschillen niet verschrikkelijk veel met die van het oude model. De 320d Efficient Dynamics Edition met 163 pk zal een vanafprijs van 39.900 euro krijgen. De 328i met 245pk, die wij ook gereden hebben, zal iets meer kosten: 41.900 euro.

Zin om je auto soms écht goed door te trappen? De topversie, de 335i benzinemotor met 306 pk en 400 Nm koppel zal beschikbaar zijn vanaf 51.900 euro. Wel met 25% bijtelling, uiteraard.

Conclusie

De nieuwe 3-serie is in alle opzichten een hele fijne bak, die het ook in de verkoop aantallen waarschijnlijk weer prima zal doen. Het is ongetwijfeld de best sturende auto in zijn klasse en met de 20% bijtelling op de Efficiënt Dynamics diesel is het ook voor de leasemarkt een interessante partij.

BMW moet wel uitkijken, want de concurrentie ligt op de loer. Audi komt eveneens begin 2012 met een modelupdate van de A4. Met een twee liter TDI met 143 pk vanaf 38.000 euro met eveneens 20% bijtelling wordt het nog een zware wedstrijd voor beide merken.

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.