Uw bedrijf klaarstomen voor een zinderende hete herfst? MT levert deze zomer dagelijks een artikel met de beste tips voor de grote zomerschoonmaak.
Met vandaag: alternatieven voor een reorganisatie.
Het lijkt er steeds meer op dat de crisis zijn dieptepunt heeft bereikt. Ceo’s van 5600 mondiaal opererende ondernemingen stelden dit recent al en afgelopen weekend kwamen regeringsleiders van de belangrijkste economieën op de G20-top bijeen om afspraken te maken over het herbalanceren van de economie. Duidelijk is dat het waarborgen en versterken van economisch herstel de hoogste prioriteit heeft. De belangrijkste economieën moeten een basis leggen voor sterke, duurzame en evenwichtige groei en ze moeten de financiële systemen sterker maken om risico's op te vangen.
Klaar voor hete herfst
Maar wat doet u binnen uw bedrijf? U wilt straks klaar staan voor een hete herfst. Het is dus zaak uw onderneming goed tegen het licht te houden en de zomer te benutten voor een grote schoonmaak. Niet elke ingreep hoeft daarbij even drastisch te zijn.
Denkt u toe te zijn aan (nog) een reorganisatie? Houd dan eerst de basis eens tegen het licht. Hoe is het binnen uw onderneming bijvoorbeeld gesteld met de o zo cruciale besluitvorming?
Check op basisfouten
1. Wie bepaalt?
De juiste beslissingen nemen op het juiste moment. Het is de sleutel tot succes bij elk bedrijf. Bij veel ondernemingen is echter niet duidelijk wie precies welke verantwoordelijkheden heeft en waar de knopen worden doorgehakt. En daarmee staat nogal wat op het spel: het functioneren van de hele organisatie. Het doet er niet toe in welke industrie het bedrijf opereert, hoe groot en bekend de onderneming is, of hoe slim de uitgezette strategie is, als de juiste beslissingen niet snel en effectief kunnen worden genomen en moeten worden uitgesteld, dan verliest een bedrijf grond onder de voeten. Het kan behoorlijk verlammend werken als niemand precies weet wie welke rol speelt bij het nemen van belangrijke beslissingen. Ofwel niemand hakt knopen door, of meerdere mensen nemen de rol van de beslisser op zich, wat resulteert in een situatie waarin men langs elkaar heen werkt.
Wat te doen:
Definieer om te beginnen wie welke rol en welke verantwoordelijkheden heeft in het proces van besluitvorming. Goede beslissers herkennen welke beslissing werkelijk van belang is voor de resultaten van een onderneming. Ze stellen prioriteiten en doordenken de routine die een proces moet doorlopen. Wie moeten het ermee eens zijn, wie moet mee kunnen denken, wie is uiteindelijk verantwoordelijk voor het nemen van het besluit en wie houdt de voortgang van het proces in de gaten. Wie dit proces goed structureert heeft een betere coördinatie en snellere reactietijd. Zorg vervolgens dat iedereen van de rolverdeling op de hoogte is.
2. De juiste informatie?
Hebt u een goed team klaarstaan en weet iedereen wat zijn verantwoordelijkheden zijn, dan is het van groot belang dat u de juiste informatie tot uw beschikking heeft om de verdere stappen op te baseren. Te vaak blijkt dat de benodigde informatie niet op het juiste moment of in de juiste vorm voor handen is. Dat betekent dat mensen in het duister tasten op het moment dat ze een knoop moeten doorhakken of een lijn moeten uitzetten. Het kan ook voorkomen dat ze veel te veel informatie krijgen en daaruit onmogelijk in korte tijd de juiste gegevens kunnen selecteren en gebruiken.
Wat te doen:
Verbeter de informatie en informatiestroom binnen uw organisatie. Bedenk van te voren welke gegevens u nodig hebt om cruciale beslissingen te kunnen nemen. Maak een inschatting van wanneer kritieke gegevens voorhanden moeten zijn om het besluitproces en de uitvoering van een plan te ondersteunen. Zoek ook uit op welke manier deze data het best verwerkt kan worden.
3. Proces lamgeslagen?
Duidelijk is wie aan de touwtjes trekt en de juiste ondersteunende informatie is voor handen? Dan nog kan een proces worden lamgeslagen doordat niemand precies weet hoe belangrijke beslissingen worden genomen. Wordt te veel tijd gestoken in onnodig lange analyses? Of, erger, steekt men te weinig tijd in analyse en worden daarom de verkeerde beslissingen gemaakt?
Wat te doen:
De heldere rolverdeling en juiste informatie leiden dus nog niet tot verbetering in de bedrijfsvoering. Zorg er dan voor dat alle betrokkenen van te voren weten hoe cruciale beslissingen worden gemaakt. Definieer de criteria die worden gehanteerd om de verschillende mogelijkheden af te wegen.
4. Talenten?
Hebt u de bovenstaande punten gecheckt en ziet het er allemaal goed uit, maar lopen de zaken toch nog niet op rolletjes? Worden de verkeerde beslissingen genomen of gaat de besluitvorming veel te langzaam? Misschien hebt u dan niet de juiste mensen op de juiste plek zitten.
Wat te doen:
U moet talenten in huis hebben om bovengemiddeld te presteren. Maar de juiste mensen moeten ook de juiste positie bekleden. De verkeerde mensen in huis en zitten ze ook nog eens op cruciale posities? Daar kan geen verandering in organisatiestructuur tegenop. Neem uw personeelsbestand dus grondig onder de loep en kijk of u juiste mensen op belangrijke posten hebt.
Geen verbetering?
Alles doorgevoerd en nog steeds geen verbetering? Kijk dan pas naar de noodzakelijke drastischer stappen. Volgens Michael Mankins, partner bij managementconsultant Bain & Company in San Fransisco, is slechts bij 20 procent van de bedrijven die een reorganisatie overweegt, geen verbetering zichtbaar na het doorlopen van de basis. Bij 80 procent is dit dus wel voldoende om de zaak weer goed op de rit te krijgen en dat scheelt een flinke smak aan reorganisatiekosten.
Lees meer
- Alle artikelen uit de serie: de grote zomerschoonmaak
- Overzicht van de beste tips uit de verschillende artikelen
Het laatste management nieuws op de deurmat? Neem MT magazine