Renzo Taal (1974)
Dell – Managing Director Netherlands & Healthcare/ Life Sciences EMEA
Opleiding: Finance & Information Management, Erasmus Universiteit; MBA, Erasmus RSM; Executive Course, Harvard
Burgerlijke staat: getrouwd
Kinderen: 2
Sport: hardlopen en golfen
Auto: BMW 5-serie
Woonplaats: Wassenaar
Hij was 31 toen hij toetrad tot de directie van Dell China. Niemand die vroeg of hij niet te jong was voor die functie, of dat hij het als Nederlander wel zou redden tussen de Chinezen. “Dat is de cultuur van Dell”, zegt Renzo Taal. “Het gaat hier om je capaciteiten. Je bent zo goed als je laatste job. Daar voel ik mij erg prettig bij.”
Taal spreekt met oprechte trots over het bedrijf waar hij de afgelopen acht jaar een bliksemcarrière beleefde. Hij begon in 2002 op het Amsterdamse kantoor als verkoopmanager voor de Benelux. Niet lang daarna werd hij uitgezonden naar het buitenland. Na drie jaar China keerde hij in 2007 terug naar Nederland. Op dit moment runt hij niet alleen Dell Nederland, maar ook de healthcare en life sciences divisie van het technologiebedrijf in Europa, Midden-Oosten en Afrika. Hij is de enige topmanager binnen Dell die regionale eindverantwoordelijkheid combineert met het management van een divisie. Oprichter en CEO Michael Dell spreekt hij regelmatig. Taal geeft leiding aan zeshonderd mensen en is verantwoordelijk voor een totale omzet van rond de 800 miljoen euro. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft hij ook nog eens een aantal maatschappelijke nevenfuncties. Hij is onder meer lid van een adviesraad die zich bezighoudt met de economische toekomst van de regio Amsterdam. Noblesse oblige, vindt Taal: “Ik ben in de positie om het verschil te maken.”
Transformatie bij Dell
Bij Dell was Taal getuige van een grootschalige transformatie. Het Amerikaanse bedrijf ontwikkelde zich, in zijn woorden, van een “transactiegedreven pc-producent” tot een leverancier van “it-oplossingen”. Taal stond bij die omwenteling niet aan de zijlijn, maar was er actief bij betrokken. “Eigenlijk heb ik bij Dell al vier totaal verschillende carrières achter de rug”, zegt hij. De creativiteit en het innovatie- en improvisatievermogen dat nodig is om te overleven
Lost Boys
in zo’n snel veranderende omgeving leerde Taal niet bij Dell, maar bij zijn vorige werkgever, Lost Boys. Hoewel hij er als serieuze strategy consultant een vreemde eend in de bijt was, omschrijft Taal zijn tijd bij het Amsterdamse internetbedrijf als een “cruciale periode” in zijn professionele ontwikkeling: “We bedachten er de gekste dingen en brachten die ook ten uitvoer. Ik leerde er hoe je dromen werkelijkheid maakt. Die unieke benadering van creativiteit heb ik meegenomen naar Dell. Creativiteit komt vanuit individuen en kleine groepen. Je moet ervoor waken dat je dat in de kiem smoort.” Ook zijn jaren in het buitenland hebben Taal gevormd in zijn denken over management en organisaties. “Culturele diversiteit is bepalend voor het succes van grote, succesvolle bedrijven. Het is rechtstreeks gerelateerd aan innovatiekracht. Je moet de kracht van verschillende culturen gebruiken om je organisatie te ontwikkelen.”
Toekomstplannen
Taal heeft geen vastomlijnde toekomstplannen. Een verhuizing naar het buitenland sluit hij nadrukkelijk niet uit. “Ik ga in ieder geval niet wachten tot iemand mij vertelt wat ik moet gaan doen. Ik stuur mijn eigen carrière.”