De Rabobank is volgens de lezers van Management Team het beste bedrijf van Nederland. MT ondervroeg lezers voor de twaalfde keer. De coöperatieve bank stond al die jaren in de top 3 van bedrijven met het beste imago, maar eindigt voor het eerst in alle subcategorieën op nummer 1.
Onze lezers waarderen niet alleen het imago van de bank, ze bewonderen ook haar strategie, doen het liefst zaken met haar en zouden er ook graag willen werken. Dat in tijden van financiële crisis uitgerekend een bank met de imagoprijs ervandoor gaat, zegt veel over het vertrouwen dat de Rabobank weet uit te stralen.
De MT500 2012 is uit
Bestel de MT500 gids online
Mooie zwaan
Bestel de MT500 gids online
Het lelijke eendje dat rond de eeuwwisseling spartelend achterbleef bij de snelle bankjongens, is uitgegroeid tot een mooie zwaan. De tijden zijn veranderd en nu prijst de lijstaanvoerder zich gelukkig met de uitzonderlijke coöperatiestructuur. De leden zijn de baas en dat zorgt voor een gezonde balans. Evenwicht tussen geld en het geld verdienen aan de ene kant én het financieren van de maatschappij, ontwikkeling en ondernemers aan de andere kant. De agrarische achtergrond en het feit dat bestuursvoorzitter Piet Moerland (1949) niet aan de aandeelhouders rapporteert maar via de ledenraad verantwoording aflegt aan zijn 1,8 miljoen leden houdt hem op het rechte pad. Dus is er ook ruimte voor idealisme, net als in de rest van de samenleving.
Volgens Moerland bestaat coöperatief bankieren bij gratie van het begrippenpaar ‘bevlogenheid’ en ‘nuchterheid’. Praktisch idealisme met de laarzen in de modder en in de lokale gemeenschappen. De 141 lokale Rabobanken zijn grotendeels autonoom en voegen zich maar in beperkte mate naar de voorschriften, eisen en/of wensen van het Utrechtse hoofdkantoor. Sterker nog, samen met de leden hebben deze regionale spelers binnen de bank het laatste woord.
Het gaat crescendo met Rabobank
Die visie, structuur en achtergrond leggen de Rabobank geen windeieren. Naast de eervolle eerste plek in de MT 500, gaat het ook crescendo met de bank zelf. Rabo domineert de particuliere en de hypotheekmarkt, groeit in het mkb en wint marktaandeel binnen het grootbedrijf. In 2011 noteerde ze een nettowinst van 2,6 miljard euro (een daling van 5 procent, te wijten aan de algehele economische malaise). En dan zijn er geen aandeelhouders die hun deel opeisen, waardoor een substantieel deel ervan kon worden toegevoegd aan de reserves.
De zogeheten Tier 1 ratio steeg naar 17 procent. Stabiliteit en evenwicht voor alles dus, en dat wekt vertrouwen. De bank zag de haar toevertrouwde middelen toenemen met 10 procent tot 330 miljard euro. Bijzonder, zeker als in aanmerking genomen wordt dat de Triple A-status – de hoogst mogelijke kredietwaardigheid en lange tijd het unique selling point van de Rabo – verviel. Niet omdat de Rabo nou instabieler werd, nee, de almachtige kredietbeoordelaars kwamen tot de conclusie dat een bank nooit zo kredietwaardig kan zijn als een land als Nederland. Ook een partij trouwens die moet vrezen voor afwaardering. Maar in dat geval zou die lagere status dus wél een gevolg zijn van eigen beleidskeuzes.
Rabo is de enige bank in de top-tien. Dit zijn de nummers 2 tot en met 9: