Zelfoverschatting is voor topmanagers minder erg dan gebrek aan zelfvertrouwen, blijkt uit promotieonderzoek van Mariska Douwens. “Bedrijven met veel vertrouwen, presteren beter.”
Hoe meet je het zelfvertrouwen van het management?
“Ik heb gekeken naar de acties en resultaten van een grote selectie van bedrijven uit de S&P-500 van 1980 tot 2008. Daarbij heb ik zeven indicatoren benoemd die duiden op hoog vertrouwen. Grote investeringen bijvoorbeeld, overnames of een diversificatiestrategie. Daarmee zegt het management immers impliciet: ‘wat we in onze core business presteren, kunnen we ook in een ander veld’. Er zijn ook indicatoren die wijzen op een gebrek aan zelfvertrouwen, zoals het uitkeren van forse dividenden. Daarmee zegt de top immers dat ze eigenlijk geen betere bestemming weten voor de cash dan het uit te keren. Vervolgens heb ik de extremen in vertrouwen bekeken.”
En, wat bleek daaruit?
“Opvallend is dat de mate van vertrouwen redelijk gelijk opgaat met de conjunctuurcyclus. Interessanter is misschien nog wel dat bedrijven met veel vertrouwen in eigen kunnen inderdaad beter presteren dan bedrijven met juist extreem weinig vertrouwen. Grosso modo is het zo dat een extreem laag vertrouwen schadelijker is dan overmoedig gedrag. Die bedrijven lijden frequenter verlies en kampen met lagere marges. Wel is het zo dat het beeld in het laatste decennium enigszins kantelt. Bedrijven met veel vertrouwen scoren de laatste jaren slechter in termen van aandelenrendementen.”
Hoe komt dat?
“In de tijd van de dotcombubble waren er hoge aandelenkoersen voor bedrijven met veel zelfvertrouwen. Die bubble barstte echter, en in 2008 kwam daar de financiële crisis nog eens overheen, met enorme aandelenafwaarderingen tot gevolg. Toch scoren bedrijven mét vertrouwen beter over de hele periode tot 2008 en zat de pijn in het vorige decennium niet zozeer in de winstgevendheid, als wel in de neerwaartse bijstelling van de groeiverwachtingen en in een hogere risico-aversie.”
Welke rol speelt dat corporate zelfvertrouwen dan?
“Veel vertrouwen vertaalt zich in actie, beweging en initiatieven. Die hebben potentieel een positieve impact op de resultaten. Weinig vertrouwen vertaalt zich in weinig beweging en initiatief en mist daarom dat potentieel. Oftewel: no guts, no glory.”
> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.