Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Q & A – Lodewijk de Waal, voorzitter van de Taskforce mobiliteitsmanagement (TFMM).

De beste manier om de files te verminderen? Niet achter aansluiten. Dat is dé manier om slimmer te reizen, zegt Lodewijk de Waal, voorzitter van de Taskforce mobiliteitsmanagement (TFMM).
 

Willen we minder mensen op de weg, zegt u, dan ligt de sleutel bij de promotie van het slimmer werken, waarbij werk onafhankelijk van tijd en plaats wordt ­georganiseerd. Waarom is dat nog geen gemeengoed?

“Als je bedenkt hoeveel ­voordelen er aan het slimmer werken zitten is het inder-
daad verbazingwekkend dat het zo lang duurt. Het verkort de tijd die met reizen wordt verspild, is goed voor de medewerkertevredenheid, het milieu, het ­arbeidsmarktbeleid van de onderneming, de arbeidsproductiviteit. Zo wordt 34 procent van de tijd dat mensen niet in de file staan met werk ingevuld. Zeker jongeren eisen tegenwoordig die flexibiliteit. Maar het gaat om een cultuurverandering, en die gaan per definitie traag.”

Gaat de vergrijzing het probleem niet gewoon vanzelf oplossen?

“Nee, de automobiliteit stijgt de ­komende 10 jaar naar verwachting met 40 procent. Dat kun je niet met extra wegen en treinen opvangen. Dat vraagt een mentaliteitsverandering.”

Wat moeten werkgevers veranderen om de files te doen slinken?

“Ze hebben een heel scala aan opties. Ze kunnen flexplekken inrichten, telewerken bevorderen of een mobiliteitsbudget invoeren. Dat ­betekent dat een medewerker geld krijgt voor zijn vervoer. Als hij fietst, houdt hij serieus geld over, gaat hij met het OV ook een beetje en komt hij toch met de auto, dan kost hem dat geld. Maar dat vraagt ook een andere ­manier van ­managen. Zeker het middenmanagement vindt het nog moeilijk om op outcome te sturen in plaats van op aanwezigheid. Het ­management moet dus het ­goede voorbeeld geven.”

Hoe belangrijk is die voorbeeldrol?

“Soms cruciaal. Als er flexplekken worden ingericht, maar de directie ­behoudt de eigen kamer ‘omdat zij die nu eenmaal nodig hebben’, dan werkt het niet. Als het management zelf ­buiten de spits reist en ook zelf thuiswerkt, is duidelijk dat het werkelijk geaccepteerd wordt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Als fervent motorrijder vraag ik me altijd af: waarom wordt er niet op de motor ingezet als fileverminderaar?

“Dat is een nieuwe gedachte, daar ga ik eens goed over nadenken… In de trein, want ik heb een OV-jaarkaart. Ideaal.”