Steeds meer ondernemingen ontdekken dat werknemers die af en toe een uiltje knappen productiever zijn en geconcentreerder werken. Daarom heeft Proctor & Gamble in Geneve drie zogeheten EnergyPods waarmee werknemers een power-nap kunnen doen.
Proctor & Gamble is geen uitzondering. Ook bedrijven als Cisco Systems, PriceWaterhouseCoopers en Google hebben de pods. De employee power-nap is een groeiende markt waar een bedrijf als Metronap wel bij vaart. Volgens Christopher Lindholst van Metronap verbetert de EnergyPod alertheid, het humeur en de productiviteit en reduceert het stress.
Een tukje van 15 tot 20 minuten is ideaal omdat de slaper niet in de REM-fase van de slaap belandt waar hij vaak chagrijnig of slaperig weer uit komt. Metronap is niet de enige speler in deze markt. De Britse Oculas OV2 omsluit de slaper helemaal en kan ook meditatief gebruikt worden, voor licht therapie of reflectie. Vooral het buitensluiten van de wereld is volgens de ontwerper een belangrijk usp.
De business power-nap beperkt zich niet tot kantoren, ook vliegvelden zijn inmiddels voorzien. Volgens een professor van de universiteit van Boston zijn dergelijke apparaten eigenlijk niet nodig: niet alleen is slapen een kwestie van cultuur, nappers zijn erg vindingrijk.
Financial Times via MD Weekly