Nederlandse werknemers voelen zich door hun werkgever onvoldoende gesteund of zelfs belemmerd in hun carrièreontwikkeling. Dat gaat ten koste van hun loyaliteit.
Dat blijkt uit landelijk onderzoek van bureau Integron, waarover het Financieele Dagblad bericht. Werknemers klagen met name over zaken die de administratieve werkzaamheden overstijgen, zoals scholingsmogelijkheden en persoonlijke ontwikkelingsplannen. Die krijgen nu te weinig aandacht. Zo wilde meer dan de helft van de werkenden afgelopen jaar een opleiding volgen, maar 40 procent van die groep kreeg dat niet geregeld bij zijn bedrijf.
Zorgelijk
Bij organisaties waar niet wordt geïnvesteerd in functieontwikkeling en training kan het verloop onder werknemers wel drie tot viermaal hoger zijn, blijkt uit het onderzoek. Een zorgelijke uitkomst, meent Stephan van Gelder, directeur van Integron: "P&O-afdelingen spelen een belangrijke rol bij het binden en boeien van werknemers. In de huidige krappe arbeidsmarkt kan dat essentieel zijn voor de continuïteit van organisaties."
Matige zes
Gemiddeld geven de ondervraagden hun P&O'ers een matige zes. Maar het onderzoek laat forse verschillen per sector zien. Werknemers in de detailhandel zijn het meest tevreden, de overheid- en non-profitsector scoren beduidend onder het gemiddelde. Ook blijken veertigplussers die langer dan vijf jaar in dienst zijn minder te spreken over de prestaties van hun HR-afdeling dan jongere werknemers die op detacheringbasis werken.