Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Oracle-topman Mark Hurd: ‘Er is weinig wat we niet kunnen’

Een interview met Mark Hurd, president van één van de grootste technologiebedrijven ter wereld: Oracle.

Hij mocht op de gong slaan om de NSYE Euronext te openen, hij sprak donderdag op de HR Tech Europe in de RAI en hij sloot bovendien een deal met de gemeente Rotterdam, die gebruik gaat maken van HCM Cloud van Oracle, het technologiebedrijf waarvan hij de president is. Kortom, het korstondige verblijf van Mark Hurd in Nederland is niet onopgemerkt voorbij gegaan. 

Welk product zorgt voor de grootste groei voor Oracle? 

'We leggen heel veel nadruk op onze 'vooraf geïntegreerde systemen' (engineered systems), waarmee we in het eerste kwartaal, dat eindigde in augustus, een groei van 6,6% noteerden. Daarnaast zijn we een aantal jaren geleden begonnen met onze productlijn in de cloud, waarin we eveneens een significante groei boekten, met als meest recente voorbeeld onze deal met de gemeente Rotterdam. Maar toch ook onze database business, wat toch lange tijd de core business was van Oracle, groeide met dubbele cijfers. Maar we zetten die dingen niet tegen elkaar af.' 

Jullie leveren een zogeheten 'total stackline', van applicatie tot hardware. Alles in één, kortom. Maar is de tijdsgeest inmiddels niet dat verschillende bedrijfslagen customizen?

'Als je een auto koopt, dan koop je 'm in zijn geheel. Je koopt niet eerst een rem en dan een stuur, iemand heeft die auto voor jou in elkaar gezet. Hetzelfde geldt voor onze producten. Een klant kan onze producten à la carte kiezen, dat is hun keus. Maar we kunnen het ook voor ze samenbrengen in één systeem. Dat is om drie redenen interessant. Allereerst doen wij al het werk. Bovendien loopt het systeem veel sneller en soepeler als wij alles integreren en als iets sneller loopt, wordt het vanzelf goedkoper. Tot slot leveren wij goede ondersteuning bij onze producten. Hetzelfde geldt voor de cloud. Die kun je immers niet ook customizen, is wat dat betreft niets meer dan een vooraf geïntegreerd systeem, maar dan online. Maar we zeggen niet tegen de klant: je moet het op onze manier doen.' 

Wat heeft u anders gedaan sinds u aantreden bij Oracle? Wat is de Mark Hurd-factor?

'Het gaat niet om mij, maar om het bedrijf. En het bedrijf gaat op dit moment door meerdere transformaties. We hebben een hardwarebedrijf binnen Oracle gehaald, terwijl we van origine een softwarebedrijf zijn. Daarnaast bewegen we steeds meer richting de cloud, wat natuurlijk een heel ander model is, maar we zien veel kansen in de applicatiemarkt.' 

Hoe voorkom je, nu start-ups zich specialiseren en focussen op één aspect, dat dit soort kleinere bedrijven jullie op technologisch gebied inhalen? 

'Ons doel zal altijd blijven dat we betere producten hebben dan startups en alle andere concurrenten. We doen twee dingen bij Oracle: we bouwen technologie en we verkopen het en daarin moeten wij de beste zijn. We steken gemiddeld 5 miljard dollar per jaar in onze R&D-afdeling. Daarnaast kopen we regelmatig bedrijven, die we toevoegen aan ons portfolio. De grootte van ons bedrijf mag geen excuus zijn voor een gebrek aan innovatie. We zijn constant bezig ons aan te passen aan de ontwikkelingen en ons te moderniseren. Ik denk dat de omvang van ons bedrijf een groot voordeel is, want er is weinig wat we niet kunnen. We hebben ongeveer 39 miljard dollar in kas, hebben over de hele wereld verkoopkanalen, dus we zitten in een goede positie om ons marktaandeel te vergroten.'

Is het lastig om knowhow en applicaties van buitenaf te kopen en te implementeren in Oracle?

'Wanneer je technologie en mensen probeert in te passen in een bedrijf, is dat hard werken. Dat is ook de reden waarom veel bedrijven zich er niet aan wagen en als ze het wel doen, niet altijd slagen. Wij hebben een geprononceerde identiteit, waardoor we heel goed weten welke bedrijven we moeten kopen. Daarnaast hebben we de middelen om ze vervolgens te kopen en te integreren in Oracle. Dat is een van de competenties waar we prat op gaan.' 

Oracle software technologie mark hurd

Hoe ziet het profiel van de ICT-klant over vijf jaar eruit en hoe probeert Oracle dat te faciliteren?

'De laatste tien jaar hebben veranderingen plaatsgevonden die het spel fundamenteel hebben veranderd. De meeste applicaties zijn soms al twintig jaar oud. Sindsdien heeft iemand internet uitgevonden, zoekmachines, mobiliteit, smartphone, facebook, noem maar op. De apllicatieportfolio, die met deze veranderingen moet omgaan, is daar nooit op gebouwd. Bovendien is de consument veranderd. De mensen die nu bedrijven runnen, behoren tot de Netscape-generatie en de mensen die in het bedrijf werken, behoren tot de Facebook-generatie. Dat verandert de aard van ICT in het algemeen. Alles moet simplistischer en makkelijk om mee te werken. Daarnaast groeit het geld niet meer aan de bomen, waardoor er minder ruimte is om te investeren en innoveren. Onze taak als Oracle is om onze klanten te helpen geld te besparen, tegelijkertijd moeten we ze tonen hoe ze kunnen innoveren om hun werknemers en klanten in de toekomst te blijven bedienen.'

Hoe probeert Oracle zijn klanten te helpen om de enorme explosie van data die op hen afkomt te managen? 

'Bij de meeste van onze klanten groeit hun data 30 tot 40% per jaar. Zij spenderen ongeveer 7000 dollar per terabyte om die data op te slaan. De vier grote banken in de VS hebben meer dan 100 petabyte (1 petabyte = 1000 terabyte, RL) opslag. Als je 40% groeit op 100 petabyte, dan moet je 40 petabyte kopen, wat neerkomt op 280 miljoen dollar voor alleen opslag van data. Wij zeggen tegen de klant dat hij het moet simplificeren. Wij hebben de mogelijkheden om data met factor 10 te comprimeren. Dat betekent dat je 'slechts' 4 petabyte hoeft te kopen en ben je veel goedkoper uit. Zo kun je klanten helpen om geld te besparen, zodat ze dat geld kunnen gebruiken om te investeren.' 

In Europa zijn we nogal geschrokken van de NSA. In hoeverre kunnen klanten erop vertrouwen dat hun privacy in de Oracle cloud niet geschonden wordt?  

'Veiligheid is heel belangrijk voor ons. Maar in het geval van de NSA ging het om data, waarbij iemand toestemming heeft gegeven om toegang tot te krijgen. Het is niet zo dat de NSA door een firewall is gebroken om tot privégegevens te komen. Het gaat dus niet zozeer om de technologie. Wij kunnen in de meeste gevallen de database beveiligen, maar we kunnen natuurlijk niet geautoriseerde personen stoppen om bij die data te komen.' 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In Europa zitten we sinds 2010 in een diepe crisis, terwijl Oracle in al die jaren steeds een groei noteert in Europa. Hoe verklaart u dat?

'Omdat we meer spullen verkopen. Tegen de stroom in, zijn wij blijven investeren in Europa, hebben meer distributiekanalen en salesafdelingen opgezet. Door ons portfolio en onze mogelijkheden om klanten te helpen met besparen, hebben wij voordeel kunnen halen uit de huidige economische situatie in Europa. Ons vierde kwartaal, dat eindigde in mei van dit jaar, noteerden we een groei van 5 procent in Europa.' 

Wat is uw persoonlijke ambitie? Moet u nog iets bewijzen?

'Ik moet bewijzen dat Oracle het beste technologiebedrijf ter wereld is. Daarvoor hebben we bewijzen genoeg, ik zal ze alleen nog duidelijker voor het voetlicht moeten brengen.' 

Lees ook: