Terwijl de Amerikaanse president Barack Obama met Apple-ceo Steve Jobs van gedachten wisselt over de Amerikaanse werkgelegenheid, kenniseconomie en technologische ontwikkelingen, blijkt het niet de president, maar zijn vrouw Michelle te zijn die direct invloed uitoefent op de Amerikaanse economie.
Hoe? Via de kleding die zij draagt. Elke keer dat Michelle Obama het Witte Huis verlaat, creëert zij gemiddeld 14 miljoen dollar aan toegevoegde waarde voor het kledingmerk dat zij die dag aan heeft.
President Barack Obama krijgt met zijn zakeninstinct nog niet bepaald de handen op elkaar in Amerika. Zijn gesprek met Steve Jobs eind vorige week brengt daar niet direct verandering in. Daarvoor is de kritiek te hardnekkig. Eerder dit jaar noemde 77 procent van de Amerikaanse investeerders hun president 'anti-business'. Ceo’s van grote bedrijven openden vol de aanval op de president. Dat leverde een vergelijking met Hitler op door miljardair Stephen Schwarzman en de opmerking van Donald Trump dat hij overwoog om zichzelf verkiesbaar te stellen. Ook uit linkse hoek komt er steeds vaker en harder kritiek.
Het terugverdien-effect
De First Lady is een ander verhaal. Zo schrijft zakenblad Harvard Business Review dat echtgenote Michelle Obama wel goed is voor de Amerikaanse economie, en dan net name voor de kledingindustrie. Uit een studie van de New York University blijkt dat de Amerikaanse presidentsvrouw voor de designers die haar kleden al zo'n 2,6 miljard dollar aan toegevoegde waarde heeft gecreëerd.
Volgens het zakenblad gaat het om winsten voor de bedrijven die haar hebben gekleed tijdens de 189 publieke optredens die ze tussen november 2008 en december 2009 maakte. Deze winsten zouden niet kunnen worden toegeschreven aan het normale verloop van de markten.
Impact beroemdheid
Wanneer een beroemdheid zich kleedt bij een bepaald merk, gaat de waarde van dat merk met gemiddeld 0,5 procent omhoog. Bij Michelle Obama is echter sprake van een stijging van de waarde met 2,3 procent. In de studie wordt de vergelijking gemaakt met de Franse Première Dame Carla Bruni. Zij zou geen enkel terugverdieneffect voor de Franse haute couturesector genereren om de eenvoudige reden dat ze zich meestal door Dior laat kleden, een merk dat voor de doorsnee Franse vrouw gewoon onbetaalbaar blijft.
Michelle Obama daarentegen wisselt haute-couture af met prêt-à-porter en vooral in deze laatste categorie stijgt het aantal kopers van stukken die door de presidentsvrouw zijn gedragen. 'Zelfs wanneer ze niet kopen wat Michelle Obama draagt, kopen ze een ander stuk van hetzelfde modemerk,' aldus de studie. Bovendien hecht het publiek ook meer belang aan wat zij draagt dan aan wat beroemdheden dragen, omdat deze laatste categorie betaald wordt om specifieke kleren te promoten.
Drie andere factoren die het Michelle Obama-effect verklaren: Ten eerste wordt de presidentsvrouw een authentieke kennis van mode toegedicht. Ten tweede helpt het toenemend aantal internetsites. Die brengen niet alleen uitvoerig verslag van wat Michelle Obama draagt, de online ontwikkelingen maken het consumenten ook steeds gemakkelijker om de betreffende kleding onmiddelijk online te bestellen. Tot slot is ze simpelweg de First Lady en beïnvloeden Amerikaanse First Ladies beïnvloeden de mode al eeuwenlang. Onder het bewind van de Obama's heeft dit nu een extra vlucht genomen.