Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ook familiebedrijf lijdt onder crisis

30 procent van de familiebedrijven voorziet in het komende halfjaar een slechtere orderportefeuille. Daardoor staan met name de winstgevendheid en de investeringsmogelijkheden onder druk. 

Dat blijkt uit de Familiebedrijvenbarometer van bankier Van Lanschot, die vanmiddag werd gepresenteerd.
Familiebedrijven staan bekend als de diesels van de economie. Doordat ze al lang bestaan en volledig gericht zijn op continuiteit, zijn ze door de bank genomen minder conjunctuurgevoelig dan niet-familiebedrijven. Maar de crisis die nu al ruim drie jaar duurt, treft op dit moment dus ook familiebedrijven, zo blijkt uit de Van Lanschot-barometer (pdf). 

Driekwart van de bedrijven ervaart groeiremmingen door de crisis. Pijnpunten zijn het debiteurenrisico en de prijsontwikkeling in de markt. Ook de beschikbaarheid van bancaire financiering scoort hoog. Dit in tegenstelling tot vorig jaar, toen wet- en regelgeving nog met stip op een stond.

Export

De helft van de familiebedrijven richt zich op export. Een op de vijf familiebedrijven realiseert door export meer dan een kwart van de omzet. Bedrijven met een sterk internationaal karakter zijn crisisbestendiger, want kunnen hun risico’s spreiden over verschillende markten. 35 procent exporteert voornamelijk binnen de EU, 31 procent grotendeels binnen de EU en slechts 22 procent exporteert naar emerging markets. “Daar liggen de kansen voor familiebedrijven”, zegt Lucien Claessens, directeur DGA-desk van Van Lanschot. “Het merendeel van de familiebedrijven voelt zich daarbij geremd door de crisis.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Strategie

Misschien ligt de oorzaak van de betrekkelijk kleine expansiedrang wel in het feit dat familiebedrijfondernemers niet uitblinken in het uitdragen van een strategie. Bijna de helft (45 procent) van de DGA’s heeft de strategie van het bedrijf naar eigen zeggen vooral in het hoofd en dus niet op papier. Volgens Maurits Bruel, verbonden aan het Mesa Family Business Consultants is dit onwenselijk. “Ondernemers moeten niet alleen een bedrijfsstrategie op papier hebben, maar ook de familiestrategie en de eigendomststrategie. We noemen dat een familiestatuut” 

Lees ook: 6 redenen waarom familiebedrijven slagen