Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Olaf Vugts, directeur Efteling

Olaf Vugts mag elke dag naar de Efteling. De als vakantiemedewerker begonnen directeur kent het familie- en attractiepark door en door. “Ik weet binnen twee minuten of iemand Efteling-dna heeft.”

“Ik zeg elke ochtend tegen mijn kinderen dat ik weer naar de Efteling mag. Zij vinden het hier ook geweldig. Als ze tien jaar worden mogen ze kiezen waar ze hun verjaardag vieren. Dat kan van alles zijn, maar toch kiezen ze allemaal voor de Efteling. Zij zijn volgens mij best wel trots dat hun vader hier werkt. Mijn dochter wil een hotel openen en gaat binnenkort in het Efteling-hotel aan de slag om ervaring op te doen. Ook op verjaardagspartijen valt mijn functie goed. Iedereen heeft er wel iets mee en is hier een keer geweest als kind of als ouder. Dan heb je wat meer om over te praten dan wanneer ik directeur zou zijn bij Akzo Nobel. De Efteling is van ons allemaal. “Ik kom al sinds mijn tiende in de Efteling. Mijn vader werkte er als boekhouder. Wij waren vaak in het park en hielpen de medewerkers. Het was prachtig en indrukwekkend. Vanaf mijn dertiende begon ik als vakantie- en seizoensmedewerker. Ik heb echt van alles gedaan, van vuilnis prikken tot auto’s parkeren. De medewerkers hebben hier enorm veel plezier. En de bezoekers komen hier tenslotte om een leuke dag uit te hebben. Dat bepaalt de sfeer.
“Toen ik Duits studeerde en een tijdje in Duitsland zat werd mij gevraagd om de Duitse markt eens te verkennen of daar interesse voor de Efteling was. Dat was een goede leerschool. Negen van de tien keer stootte ik mijn hoofd omdat ik geen idee had hoe de markt in Duitsland werkte. Marketing en communicatie vond ik hartstikke leuk. Ik deed toen maar meteen een marketingopleiding. Later werd ik gevraagd om als marketing- en salesmanager bij de Efteling te komen werken. Toen ik hier aankwam was iedereen op excursie in Frankrijk. Mijn baas vertelde me door de telefoon wat mijn budget was en hoeveel bezoekers hij volgend jaar wilde hebben en wenste mij vervolgens veel succes. “Er viel hier duidelijk het een en ander te verbeteren. Door een mba te volgen kreeg ik meer afstand van de organisatie. Dan valt op dat veel zaken omslachtig en ingewikkeld zijn geregeld. Er waren bijvoorbeeld te veel lagen in het bedrijf. Ik schreef toen in vier weken een reorganisatieplan waarbij sommige leidinggevenden hun baan kwijtraakten. Ook medewerkers die ouder waren dan ik en veel langer meegingen. Dat was moeilijk, maar het is uiteindelijk goed gelukt. Ik heb heel wat keren op de zeepkist gestaan om het allemaal goed uit te leggen en iedereen mocht een persoonlijk gesprek met mij aanvragen. “Als directeur ben je voornamelijk ballast. Ik draai de organisatiepiramide dan ook om. Ik ben er vooral om de juiste voorwaarden voor medewerkers te scheppen zodat zij hun werk optimaal kunnen doen. Als er een personeelsfeest is, sta ik zelf achter de tap. De medewerkers hebben tenslotte het hele jaar al keihard gewerkt. Dan mogen zij ook een keer ontspannen en zich door de directie laten bedienen. Als het druk is zoals vorige week, val ik nog steeds af en toe in. Ik ben niet te beroerd om achter de kassa te staan of frites te bakken. Dat zouden meer managers moeten doen. Een paar dagen per jaar terug naar de werkvloer. Dan weet je weer waar het allemaal om draait en kijk je ‘in de ogen van je boterham’.
“Ik weet binnen twee minuten of iemand Efteling-dna heeft. Wat dat is? Je moet het echt leuk vinden het mensen naar de zin te maken. En dat elke dag. Wij krijgen veel sollicitanten. Zij vullen een vragenlijst in waarop verschillende situaties staan beschreven. De kandidaten moeten aangeven hoe zij bijvoorbeeld zouden reageren als iemand voordringt in de rij. Dan hebben we snel door of iemand werkelijk bij ons past. Klantgerichtheid is cruciaal. Ik heb ergens gelezen dat een positieve ervaring 23 keer wordt doorverteld. Sindsdien laat ik 25 medewerkers tien bezoekers per dag aangenaam verrassen. Als een medewerker bijvoorbeeld ziet dat een stel dertig jaar getrouwd is, kan hij hun poffertjes aanbieden. Dat heeft een sneeuwbaleffect.
“Er kan en mag hier vrij veel, maar er zijn wel duidelijke regels waar medewerkers zich aan moeten houden. Anders volgt een correctiegesprek. Dan ben ik toch echt de baas. Traditioneel? Ja, maar zonder duidelijke afspraken en regels ben je nergens. Ik vraag zelf ook altijd om feedback en kritiek op mijn functioneren. Als je dat niet krijgt, heb je de verkeerde medewerkers.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

CV Olaf Vugts

1961 > geboren in Goirle
1976 > vakantiemedewerker Efteling
1980 > havo in Oosterhout
1984 > assistent marketing, communicatiemanager Efteling
1985 > hbo (hoofdvak Duits, bijvak Nederlands)
1987 > hoofd marketing & communicatie Avonturenpark Hellendoorn
1989 > marketing- & salesmanager Efteling
1990 > Nima A en B
1999 > mba management & organisation Tias
1996 > directeur park & hotel Efteling B.V.

Olaf Vugts is getrouwd en heeft drie kinderen.