Chris Zadeh wil met zijn Ohpen de wereld in, te beginnen met Duitsland, Frankrijk of de VS. Onder meer daarvoor haalde Ohpen begin februari 25 miljoen euro op bij USG-oprichter Alex Mulder. Net zoals in Engeland moet er in Duitsland of Frankrijk (welk land het eerst wordt ontgonnen, is nog onbeslist) een eigen kantoor komen met eigen sales en marketing en eigen implementatie- en klantenteam. ‘Het implementeren en bedienen van de klant doen we lokaal’, zegt CEO Zadeh.
Het groeigeld wordt ook ingezet om uit te breiden. De 150 mensen die nu het pand aan het Rokin in Amsterdam bevolken, zijn er ruim 100 te weinig. Ook Ohpen lijdt onder het gebrek aan goede programmeurs. ‘Terwijl we een leuk, stoer bedrijf zijn met veel passie voor technologie en aandacht voor mensen’, meent Zadeh. ‘Ik heb net nog gebokst met collega’s. In de kelder van ons pand hebben we een heuse boksring laten bouwen.’
Eenvoudige regels
Volgens Zadeh is dat boksen exemplarisch voor de cultuur in zijn bedrijf. ‘Wij hanteren twee eenvoudige regels: overtref de verwachtingen en give it all. Alles geven heb ik van Anthony Robbins, businessgoeroe en specialist in neuro-linguïstisch programmeren. Volgens Robbins zijn er drie gradaties in hoe je in je werk kunt staan: give up, give in of give it all. Doorzettingsvermogen en vastberadenheid, daar draait het om. Sterker: ik selecteer nieuwe mensen hierop. Een voorbeeld? Mijn secretaresse speelde ooit hoofdklasse korfbal, voor mij reden om haar direct aan te nemen. De rest leer je wel bij.’
Stick to the plan
Zadeh is zelf ook vastberaden. In de afgelopen negen jaar zijn er voldoende verleidingen geweest om van het grote Ohpen-plan af te wijken en de software bijvoorbeeld aan te passen aan de wensen van de klant of door de klanten zelf te laten hosten. ‘Die verleiding is soms heel groot, maar tot op heden hebben we altijd nee durven zeggen. Die fabriek werkt alleen als iedereen op dezelfde manier werkt. Wij vragen onze klanten dan ook om hun werkwijze aan onze software aan te passen.’
Dat is soms moeilijk, geeft Zadeh toe, maar het is voor Ohpen de enige manier om schaal te realiseren. ‘Door de schaalgrootte wordt onze fabriek complexer, zoals het ook voor Netflix een uitdaging is wanneer er opeens dertig miljoen mensen tegelijkertijd naar een serie kijken. Als het ons lukt, zijn de marges nog beter en is de beloning groot. Mijn adagium is dus: stick to the plan en focus.’
Fouten
Wanneer je ergens helemaal voor gaat, maak je ook fouten. Dat hoort erbij, vindt Zadeh. ‘Het aantal klanten in onze markt is niet zo groot – zo veel banken zijn er niet – dus als we er een keer een mislopen, doet dat pijn. Dat gebeurde nog niet zo lang geleden. Het team was behoorlijk teleurgesteld. Ik heb iedereen gefeliciteerd want het was de beste pitch ooit. Alles klopte, daar was ik trots op. We hebben echt alles gegeven. Dat is de cultuur die ik wil vasthouden, al merk ik dat ik daar steeds meer moeite mee heb naarmate we groter worden. Management in de klassieke zin, past niet bij Ohpen.’
Uit zijn jeugd weet Chris als geen ander dat ondernemen ook zwaar kan zijn. ‘Mijn vader had een bedrijf in de fotografiebranche. Dat was lange tijd heel succesvol en er werkten zo’n vijfhonderd mensen. In mijn jonge jaren was ik altijd bezig met gadgets en op een dag zag ik een digitale camera. Ik waarschuwde mijn vader dat zijn business hierdoor drastisch zou veranderen. Hij vond mij maar een wijsneus, ik was toen 12, maar uiteindelijk is hij wel failliet gegaan, door die digitale camera.
Hij heeft een boel shit over zich heen gekregen en heeft er meer dan vijftien jaar over gedaan om van zijn schulden af te komen. Waarschijnlijk is mijn motivatie terug te voeren op deze ervaringen, en leef ik nu mijn vaders droom. Tegelijkertijd ben ik er voorzichtig door geworden. Met investeringen ben ik nog steeds terughoudend, zelfs in de groeifase waarin we nu zitten.’
Lees hier deel 1 van het interview