Met de software van Usabilla krijgen bedrijven een continue stroom van live feedback op hun websites, apps en e-mails. Klanten zijn onder meer HP, Adidas, Philips, Booking.com en KLM.
Oprichter Paul Veugen startte het bedrijf in 2009. In 2011 kon dankzij een investeringsronde van 750.000 euro worden doorgegroeid naar 11 medewerkers In 2012 nam Veugen wat meer afstand van zijn bedrijf om zich op zijn andere startup Human.co te kunnen richten, waarna CTO Marc van Agteren het stokje overnam. (Human.co werd onlangs overgenomen door het Amerikaanse Mapbox).
Usabilla verhuisde in 2015 naar een pand aan het Rokin in Amsterdam. Daar werken inmiddels 57 mensen. Een kantoor in New York wordt bevolkt door 9 medewerkers, In Parijs werken nog eens 3 mensen. Het bedrijf heeft nog altijd veel nieuwe mensen nodig, zegt Head of Office Kate Gopal.
Kan je de ruimte omschrijven?
“Van de drukte en toeristen op het Rokin stap je na het openslaan van de bronzen deuren in een oase van rust.”
“Na de lift naar de 5e etage treed je ons kantoor binnen. Ons kantoor kan je omschrijven als een open ruimte waar je, omringd door onze sales-, marketing- en Customer Success-teams, vrij kan werken en opgaan in de reuring of je volledig kan afsluiten met oordoppen in. Ga je voor wat meer rust in de zaal, dan ga je onze houten trap op naar de 6e etage, waar onze Design-, Product- en Development-teams werken aan ons product.”
Wat maakt jullie kantoorruimte uniek?
“Het is een open ruimte waarin je vrij met elkaar kan communiceren. De afstand naar de CEO is klein, je loopt gewoon bij hem langs, want hij zit onder de mensen. Het pand heeft een open gevoel dankzij al het glas, het vele zonlicht en een combinatie van wit en aardse bruine tonen. Het meest trots zijn we op ons dakterras van 120 vierkante met fantastisch uitzicht over ons mooie Amsterdam, inclusief de Dam.”
“Daarnaast hebben we een pooltafel, waar het personeel goed gebruik van maakt als ze even weg willen zijn van hun bureau. Regelmatig worden er pool-toernooien georganiseerd.”
Zo vier je een nieuwe deal
Hoe kwam deze ruimte tot stand gekomen?
“CCO Roel Jansen zocht het meeste meubilair uit met Van Agteren. Een combinatie van wat duurdere eyecatchers zoals onze (Framery) Phone Booths en de highback Vitra banken met wat Ikea-meubilair. De meubels in de keuken werden speciaal voor dit kantoor gemaakt.”
Wat zijn de reacties van bezoekers?
“Die zijn onder de indruk van ons open en licht kantoor en het uitzicht op ons dakterras. Qua locatie en uitstraling vinden veel mensen dit een van de mooiste kantoren van Amsterdam.”
Waarom vinden jullie een unieke werkruimte zo belangrijk?
“Je besteedt 8 uur van een dag op je werk, sommige medewerkers zelfs meer. We vinden het erg belangrijk dat men lekker en goed kan werken in een mooie open omgeving waar de lijnen naar elkaar kort zijn en je makkelijk een bankje kan pakken om even kort te sparren met collega’s. Daarnaast motiveert het ook om in zo’n fantastisch pand als de onze te zitten. We zijn er ook erg trots op.”
Wat zijn jullie ervaringen, wat werkt wel, of juist niet?
“Omdat het pand zoveel glas heeft, is het soms lastig om de juiste temperatuur te behouden.”
Aangezien het bedrijf hard blijft groeien, wordt er ondertussen alweer gezocht naar een nieuw onderkomen. Dat nieuwe HQ wordt zo’n 2.500 vierkante meter groot (nu: 700 vierkante meter), genoeg ruimte voor ongeveer 120 mensen.