Jelba zorgt voor meer online b2b-omzet bij bedrijven, door het implementeren en runnen van digitale kanalen, waaronder webshops en Google-advertenties. Het Utrechtse bedrijf werd in mei vorig jaar opgericht door Arwen Obermeyer en Bart Strijker en is inmiddels uitgebreid met 12 medewerkers. Obermeyer en Strijker willen af van het uurtje-factuurtje-model en klanten vooral laten betalen voor extra omzet hun bedrijf genereert. 80 procent van de inkomsten zijn daarom variabel.
De rups in het bedrijfslogo symboliseert een cultuur van aanpakken, zegt Strijker. “Dit zit in het DNA van elke medewerker bij Jelba. Een rups is gericht op snelle groei. Daarom consumeert hij veel. Alles wat er op zijn pad komt en waarvan hij denkt dat dit zijn groei stimuleert, neemt hij op.”
Gevangenis
Voor zijn kantoor beschikt Jelba over de volledige bovenverdieping van een van de oudste gevangenissen van Nederland, de voormalige ‘Penitentiaire Inrichting Wolvenplein‘ in Utrecht. Na bijna 150 jaar verliet de laatste boef het pand, waarna ondernemers er hun intrek namen.
De voormalige activiteitenruimte van de gevangenis werd omgetoverd tot een hippe werkplek. Jelba beschikt daarnaast over diverse cellen die worden gebruikt voor brainstorms en klantsessies. “In de pauze gaan wij even basketballen op de luchtplaats.”
Wat maakt jullie kantoorruimte uniek?
“Het gebouw ligt in het hart van het centrum van Utrecht, in een van de mooiste gebouwen van de stad, inclusief eigen parkeerplekken. Er is een basketbalveld, gymzaal, escaperoom en horeca – wat wil je nog meer?”
Hoe is deze ruimte tot stand gekomen?
“De ruimte is op zichzelf al zeer inspirerend. Belangrijk bij de inrichting was om in alles transparantie door te laten klinken. Dat wil zeggen dat wij geen aparte kantoorruimtes of afgesloten vergaderruimtes hebben. Wij zijn transparant in ons doen en laten. Dit hebben we niet alleen zelf bedacht, maar ook zelf gedaan, van de verf op de muur tot de zelfgetimmerde bar. Wij doen alles samen, en dat is geen loze kreet. Zo geven we er met z’n allen een eigenzinnige draai aan.”
Welke elementen maken de ruimte?
“De grote hoogte, de mooie balken, tralies voor de ramen en de moderne, frisse inrichting. De nok van ons kantoor is circa 10 meter, op termijn willen wij hier nog iets mee doen. Het meest trots zijn wij op het feit dat het kantoor ook voor onze klanten aanvoelt als hun eigen kantoor. Ze pakken zelf koffie of iets uit de ijskast als ze trek hebben. Ze voelen zich thuis bij Jelba.”
Wat zijn de reacties van bezoekers?
“Geweldig. Hoe vaak krijg je de kans om een gevangenis vanbinnen te zien? Wij geven dan ook altijd een rondleiding als potentiële klanten voor het eerst een bezoek brengen aan ons kantoor. Iedereen is onder de indruk als ze de isoleercel, de reguliere cellen en de voormalige activiteitenruimte zien. Er zijn zelfs klanten die terugkomen om het hun kinderen te laten zien. Gaaf toch!”
Waarom vinden jullie een unieke werkruimte zo belangrijk?
“Er is veel aan de hand op het gebied van digitaal en B2B en wij merken dat onze mensen zeer gewild zijn op de arbeidsmarkt. Zij wonen in de stad en willen daarom ook graag werken in de stad, op een hippe plek. De juiste werkruimte speelt hier een zeer belangrijke rol in.”
“Bij Jelba hebben wij een grote aversie tegen een corporate-omgeving en dito uitstraling. Dat past goed bij de wensen van jong talent vandaag de dag. Jelba is in 1,5 jaar een toonaangevend bedrijf geworden in de B2B-markt. Enerzijds door het verdienmodel en technologie, maar anderzijds en belangrijker ook door de juiste medewerkers aan te trekken en te behouden. Daarom hechten wij waarde aan een unieke werkruimte.”
Wat zijn jullie ervaringen: wat werkt er wel en wat werkt er niet goed?
“Het grote nadeel is dat dit pand niet is gebouwd als kantoor. Het is en blijft een gevangenis. Dat betekent dat je niet even een raampje kan openzetten, erg vervelend als het warm is. Qua akoestiek zijn er flinke investeringen gedaan om het geluid te dempen, maar door de hoogte is dat nog steeds niet helemaal goed opgelost. Kortom; zo’n bijzonder pand heeft ook een onpraktische kant. Maar wij willen hier voorlopig zeker niet weg.”
Bekijk ook:
Het Rotterdamse penthouse van Magnet.me
Plantenkas met uitzicht op het IJ
De sfeervolle broedplaats van Qlubhouse