Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Steve Easterbrook (CEO McDonald’s)

McDonald’s is serieus aan het uitbreiden in China. Het fastfoodbedrijf wil binnen vijf jaar zeker tweeduizend extra vestigingen openen in het Aziatische land. Wie is de man achter die beslissing? Een profiel van CEO Steve Easterbrook.

Hij werd geroemd bij McDonalds’ vanwege zijn risicovolle beslissingen. Ondernemerschap en lef typeren Steve Easterbrook als leider. De Brit kent een carrière bij McDonald’s van ruim twintig jaar. Hij startte bij de keten in 1993 als manager in Londen, werd later hoofd van McDonald’s UK en deed nog een stapje omhoog toen hij president werd van McDonald’s in Europa. Hij ruilde de hamburgers om voor pizza en Aziatische lekkernijen toen hij een positie als CEO aangeboden kreeg bij het Britse PizzaExpress en later Wagamama. Externe ervaring Die functies kon hij nog vanuit Londen doen, maar dat veranderde echter toen hij besloot terug te gaan naar McDonald’s. Uiteindelijk verhuisde het hele gezin van Londen naar Illinois in Amerika. Easterbrook ging aan de slag als Chief Brand Officer, dat totaal afwijkt van zijn afgeronde studie accountancy. Hij leek vastbesloten om zijn ervaring buiten het bedrijf ten goede te gebruiken, want niet lang na zijn terugkeer werd hij verkozen tot de nieuwe CEO. Hij volgde daarmee Don Thompson op, die naar verluid werd weggestuurd vanwege tegenvallende resultaten. Thompson werkte ruim 25 jaar voor de hamburgergigant. Leiderschapsstijl Als CEO brak Easterbrooks leiderschapsperiode pas echt aan. Hij is niet bang om zijn handen vuil te maken. Slimme investeringen en mensen motiveren kan hij als geen ander. Doordat franchise-ondernemers van McDonald’s het gevoel hebben dat Easterbrook ze steunt, voelen ze zich gemotiveerder en dat is terug te zien in de cijfers, stelt CNBC in een video. Ook weet Easterbrook klanten weer aan McDonald’s te binden. Daar wordt hij ook uitmuntend voor gecompenseerd. In 2016 verdiende Easterbrook ruim 15 miljoen dollar, bestaande uit aandelen, salaris en bonussen. Aan de hamburgers In ieder geval drie van die klanten zijn familie van Easterbrook, zijn kinderen komen namelijk zo’n drie keer per maand bij McDonald’s eten. De CEO stelt in een interview met The Independent dat de kinderen elke keer weer verbaasd zijn als ze hun vader niet zien als ze hamburgers gaan eten. Studie Easterbrook is een gewaardeerde vaste gast aan de Britse universiteit Oxford en de Universiteit van Durham. Daar haalde hij een diploma in natuurwetenschappen en was hij fervent cricket-speler. Op school speelde hij vaak met Nassar Hussain, de latere aanvoerder van het nationale cricketteam. Uitbreiding McDonald's Onlangs sloot McDonald’s een partnerschap met de Chinese investeerder Citic en het Amerikaanse private-equitybedrijf Carlyle Group. Samen azen ze op de Aziatische markt. McDonald’s gaat daarom flink investeren in uitbreiding van de vestigingen in China.
FRANKFURT AM MAIN, GERMANY - MARCH 30: Steve Easterbrook, CEO McDonald, poses with Ronald McDonald during the new McDonald's Flagship Restaurant re-opening at Frankfurt International Airport, Terminal 2, on March 30, 2015 in Frankfurt am Main, Germany. (Photo by Hannelore Foerster/Getty Images) Foto: Getty

Een Brit als hoogste baas van één van Amerika’s grootste merken: knap onverwacht voor velen. Steve Easterbrook wordt geroemd bij McDonalds’ vanwege zijn durf en risicovolle beslissingen. Ondernemerschap en lef typeren hem als leider. De Brit kent een carrière bij McDonald’s van ruim twintig jaar. Hij startte bij de keten in 1993 als manager in Londen, werd later hoofd van McDonald’s UK en deed nog een stapje omhoog toen hij president werd van McDonald’s in Europa. Hij ruilde de hamburgers in voor pizza en Aziatische lekkernijen toen hij een positie als CEO aangeboden kreeg bij het Britse PizzaExpress en later bij Wagamama.

Externe ervaring

Voor die functies kon hij met zijn gezin in Londen blijven wonen, maar dat veranderde toen hij besloot terug te keren naar McDonald’s. Uiteindelijk verhuisde het hele gezin van Londen naar Illinois in Amerika. Easterbrook ging aan de slag als Chief Brand Officer, iets wat totaal afwijkt van zijn afgeronde studie accountancy. Hij leek vastbesloten om zijn ervaring buiten het bedrijf ten goede te gebruiken, want niet lang na zijn terugkeer werd hij verkozen tot de nieuwe CEO. Hij volgde daarmee Don Thompson op, die naar verluid werd weggestuurd vanwege tegenvallende resultaten. Thompson werkte ruim 25 jaar voor de hamburgergigant.

Leiderschapsstijl

Als CEO brak Easterbrooks leiderschapsperiode pas echt aan. Hij is niet bang om zijn handen vuil te maken. Slimme investeringen en mensen motiveren kan hij als geen ander. Doordat franchise-ondernemers van McDonald’s het gevoel hebben dat Easterbrook ze steunt, zijn ze gemotiveerder en dat is terug te zien in de cijfers, stelt CNBC in een video. Ook weet Easterbrook klanten weer aan McDonald’s te binden. Daar wordt hij ook uitmuntend voor gecompenseerd. In 2016 verdiende Easterbrook ruim 15 miljoen dollar, grotendeels bestaande uit aandelen, salaris en bonussen.

Aan de hamburgers

In ieder geval drie van de vaste klanten zijn familie van Easterbrook, zijn kinderen komen namelijk zo’n drie keer per maand bij McDonald’s eten. De CEO stelt in een interview met The Independent dat de kinderen elke keer weer verbaasd zijn als ze hun vader niet achter de grill zien staan als ze hamburgers gaan eten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Easterbrook is een gewaardeerde vaste gast aan de Britse universiteit Oxford en de Universiteit van Durham. Daar haalde hij een diploma in natuurwetenschappen en was hij fervent cricket-speler. Als student speelde hij vaak met Nassar Hussain, de latere aanvoerder van het Engelse cricketteam.

Uitbreiding McDonald’s

Onlangs sloot McDonald’s een partnerschap met de Chinese investeerder Citic en het Amerikaanse private-equitybedrijf Carlyle Group. Samen azen ze op de Aziatische markt. McDonald’s gaat daarom flink investeren in uitbreiding van de vestigingen in China. Daarmee zou het bedrijf 10 procent per jaar meer moeten verkopen en zou de Chinese markt de tweede grootste markt van McDonald’s worden.