Van der Laan gold als kroonprins van huidig Ahold-Delhaize-CEO Dick Boer. Toen Boer in 2007 opschoof naar de raad van bestuur van Ahold, stuurde hij Van der Laan naar de Verenigde Staten om met zijn AH-ervaring de Amerikaanse supermarkten weer op de rails te krijgen.
Zaandam
Al snel bleek Van der Laan harder nodig bij zijn vertrouwde Albert Heijn en vanaf 2010 was hij weer terug in Zaandam. Toen Dick Boer in 2011 opschoof naar de hoogste post van het Ahold-concern, werd Van der Laan – zoals iedereen al verwachtte – algemeen directeur van Albert Heijn.
Maar de ultieme stap binnen het Ahold-concern zou er nooit komen. De reden daarvoor is nooit officieel bekendgemaakt, maar het lijkt ermee te maken te hebben dat de resultaten van Albert Heijn in de laatste kwartalen wat tegenvielen
Van der Laan (1968) komt uit een detailfamilie, zijn vader werkte 40 jaar bij Ahold. Hij begint zijn studie in Amsterdam, waar hij economie gaat studeren aan de Vrije Universiteit. Na een jaar switcht hij naar Nyenrode, waar hij een MBA haalt.
Harry Piekema
Zijn carrière begint bij Molnlycke Tissue Netherlands BV. In 1993 stapt hij over naar Unilever, waar hij tot 1998 zit. Eind jaren negentig start Van der Laan bij Ahold als unit manager van Albert Heijn. Hij is tussendoor een jaar algemeen directeur bij Gall & Gall en in 2003 wordt hij commercieel directeur van Albert Heijn. Hij introduceert onder meer de campagne met supermarktmanager Harry Piekema. Hierna is hij twee jaar president & CEO van het Amerikaanse Giant Carlisle (ook van Ahold). In 2010 keert hij terug naar Nederland en wordt directeur van Albert Heijn. In 2011 neemt Van der Laan het stokje van Dick Boer over en wordt, naast zijn bestuursfunctie bij Albert Heijn, COO van Ahold.
Discounter
De stap van Sander van der Laan naar Action in 2015 deed in retailland flink wat stof opwaaien. Men vroeg zich af of Van der Laan de overstap van een relatief duur foodmerk kon maken naar een non-fooddiscounter. Daar lijkt Van der Laan redelijk goed in geslaagd. Bij zijn aantreden waren er 500 winkels, nu zijn dat er meer dan duizend.
Erg veel veranderde hij niet sinds hij aantrad. ‘Het gaat meer om bijsturen en aanscherpen.’ De strategie van Action is volgens hem overzichtelijk: de formule moet ‘actueel en verrassend’ blijven, het bedrijf wil internationaal uitbreiden en het concept moet dusdanig simpel blijven dat het ook mákkelijk is om nieuwe winkels te openen. Ook in nieuwe markten, zegt Van der Laan erover in een interview met NRC.