‘Nee zeggen is ook een kunst’, zei John Kruijssen in een interview met het FD op de vraag waarom Detailresult alle trends in supermarktland aan zich voorbij laat gaan. In de supermarkten van Dirk van den Broek en Dekamarkt geen horeca, geen bezorgdienst en geen webwinkels. En als het aan Kruijssen ligt, komen die er in de nabije toekomst ook niet.
Gesloten
Het interview dat Kruijssen geeft als CEO van Detailresult Groep, samen met de directeur van Dirk van den Broek, Marcel Huizing, is redelijk uniek. Detailresult is als familiebedrijf zeer gesloten: voor het 75-jarig jubileum van de supermarktketen in 2017 wordt een uitzondering gemaakt.
Kruijssen staat sinds maart 2015 aan het roer van Detailresult Group. Voordat hij bij het supermarktbedrijf aan de slag ging, stond Kruijssen sinds 2010 aan het hoofd van dealerholding Markeur. Onder zijn leiding werd onder meer de dealer- en energieportefeuille flink uitgebreid.
Geen automan
Bij zijn aantreden heeft Kruijssen geen ervaring in de automotive industrie. ‘Er zijn frisse, nieuwe ideeën nodig om de automotive retail naar de volgende fase te leiden waarin er steeds minder ruimte is voor de huidige, showroomrijke, bedrijfsvoering’, zegt interim-directeur Henri Hendrickx over Kruijssens aanstelling.
Voor zijn overstap naar Markeur was Kruijssens binnen Shell verantwoordelijk voor de wereldwijde convenience retail activiteiten. Hiervoor had hij operationele retail functies bij Unigro, Halfords en Hoogenbosch.
Winstwaarschuwing
Bij Beter Bed komt Kruijssen voor een lastige klus te staan. De keten uit het Brabantse Uden moest in december een winstwaarschuwing afgeven. De consument koopt geen nieuwe matrassen. Vooral in Duitsland, waar twee derde van de 1200 winkels staan gaat het slecht.
Door een productiefout bij chemieconcern Basf was de giftige stof dichloorbenzeen in schuimvulling terechtgekomen. Die vulling levert het chemieconcern aan verschillende producenten van schuimmatrassen, die door de Duitse dochter van Beter Bed Matratzen Concord worden verkocht. Aan Kruijssen de schone taak om het vertrouwen van de consument te herstellen.