Het is bijna ironisch te noemen: Jaap Korteweg, de directeur van de Vegetarische Slager, is de negende generatie van een boerenfamilie. Hij groeide op tussen de melkkoeien en slachtdieren, maar toen de varkenspest in 1997 uitbrak en hem gevraagd werd of hij in zijn lege koelcellen kadavers op wilde slaan, besloot hij ondanks het grote financiële gewin nee te zeggen. Tegelijkertijd stopte hij met het eten van vlees. ‘Die bio-industrie is er alleen omdat wij zo verslaafd zijn aan vlees.’
De Vegetarische slager begon Korteweg in 2010 vanuit zijn eigen behoefte. Korteweg miste naar eigen zeggen de smaak van vlees zo dat hij met zichzelf afsprak alleen vlees buiten de deur te eten. Toen hij zichzelf daardoor steeds vaker terugvond in een restaurant, besloot hij op zoek te gaan naar een ander alternatief. Met technologie en topkoks ging hij in 2007 al aan de slag om uit plantaardig voedsel producten te maken die net zo smaakten als vlees.
Fabriek
Eerst gebeurde dat vanuit zijn winkel en de verkooppunten, begin dit jaar opende Korteweg een grote fabriek in Breda. Vorig jaar boekte hij een omzet van 12 miljoen euro, maar was volledig afhankelijk van andere producenten. Met zijn eigen fabriek moet de productie grootschaliger worden: tot 7 miljoen verpakkingen aan het eind van dit jaar. Langzaam verdwijnen die verpakkingen uit het vegetarische schap en worden als concurrent voor het echte vlees gezien. In de meeste van de 15 afnemende landen ligt het in speciaalzaken, maar in Nederland is het ook bij Albert Heijn en Jumbo te vinden.
De zaak bracht hem niet alleen een succesvolle zaak, maar ook zijn (inmiddels ex-)vrouw Marianne Thieme, voorzitter van de Partij voor de Dieren. ‘Ze was geïnteresseerd in waar ik mee bezig was, en kwam een keer op de boerderij kijken.’ De twee zijn sinds september dit jaar uit elkaar, na een huwelijk van negen jaar.
Misleidend
De namen van de producten deed afgelopen weken stof opwaaien, toen de NVWA concludeerde dat ‘kipstuckjes’, ‘tonyn’ en ‘gehacktbal’ pretendeerde dat het om daadwerkelijke vleesproducten zou gaan en dus misleidend waren. Verschillende columnisten kwamen in opstand, onder andere Teun van de Keuken van De Volkskrant die vond dat de organisatie makkelijk wilde scoren, na een aantal grote blunders te zijn begaan de laatste jaren.
De volgende blunder lijkt voor de NVWA alweer voor de deur te staan, want de Vegetarische Slager hoeft zijn verpakkingen toch niet aan te passen. Het zou enkel gaan om de benamingen op de website, zo laat de autoriteit weten. Korteweg zelf vernam het nieuws via een tweet van de NWVA, maar zegt opgelucht te zijn.