Een gedurfde stap is het wel, maar Krüger lijkt zeker van zijn zaak. Hij werkt al sinds 1992 voor BMW en werkte zich op van ingenieur tot CEO in 23 jaar. Hij bekleedde binnen die periode verschillende managementfuncties in München. Sinds eind 2008 is hij ook onderdeel van de raad van bestuur. De hoogste functie kreeg hij per mei 2015.
Flauwgevallen
Veel over deze topman is niet bekend buiten zijn werk om. De meeste mensen zullen hem kennen van zijn ‘flauwvallen’ tijdens een autoshow in 2015 in Frankfurt. Een van zijn eerste publieke optredens, maar voordat hij het woord echt kon nemen viel hij stijl achterover en werd van het podium afgedragen. Later bleek dat alles in orde was, maar een indruk had hij wel achter gelaten.
Carrière
Krüger lijkt een loyale professional: voordat hij bij BMW aan de slag ging had hij maar één baan. Als research assistent bij het Institute of Flight System Dynamics. Dat leek na een jaar toch niet te zijn wat hij wilde, toen stapte hij over naar BMW, om nooit meer weg te gaan.
Zijn compensatie heeft er misschien wat mee te maken, Krüger verdient een luttele 8 miljoen euro per jaar. Zijn salaris beslaat 1,5 miljoen euro, maar door de vele bonussen en compensaties komt daar nog een flink bedrag bij op.
Digitalisering bij BMW
Daartegenover staat wel dat hij een flinke klus te klaren heeft bij BMW. De topman is sinds zijn aantreden als CEO in 2015 bezig om de afzet te verdubbelen tot drie miljoen eenheden. Daarnaast richt Krüger zich op de digitalisering van auto en IT. Nu hij samen blijkt te werken met Daimler om de autodeeldienst Car2Go (Daimler) en Drive-Now (BMW) te fuseren, lijkt die focus wel te kloppen. De timing is wel opvallend, want momenteel ligt BMW onder vuur vanwege kartelvorming. Dat lijkt Krüger echter niet te stoppen.