Hanneke Faber is gewend om te presteren op het hoogste niveau. In haar jeugd wordt ze zeven keer Nederlands kampioen schoonspringen. In 1991 zelfs op alledrie de onderdelen, de toren, de een- en de driemeterplank.
Houston
Ze verruilt Nederland voor de Verenigde Staten om aan de Universiteit van Houston op een volledige beurs te studeren en te sporten. Ze studeert, ondanks alle tijd die ze in het zwembad doorbracht, in 3,5 jaar summa cum laude af in business en journalistiek.
Bij Procter en Gamble wordt ze de jongste Vice President ooit, krijgt drie kinderen en in 2011 wordt ze uitgeroepen tot Working Mother of the Year. Voor haar werk bij Procter en Gamble zit ze onder meer in Cincinnati in de VS en in Genève. Een van haar prestaties is de introductie van shampoomerk Pantene in Azië.
Ahold
In 2013 keert ze terug naar Nederland en wordt bij Ahold Chief Commercial Officer waar ze verantwoordelijk is voor de online business (bol.com, ah.nl en peapod.com), Etos, Gall&Gall en de wereldwijde loyaliteitsprogramma’s. Onder haar leiding groeide de onlinetak van Ahold uit tot een top 50 global e-retail company. Ook was zij een van de architecten van de fusie tussen Ahold en Delhaize.
Over de voordelen van de fusie zegt ze in Emerce: ‘Er zijn wereldwijd niet zoveel retailers die zowel in de Verenigde Staten als in Europa groot zijn. En daarnaast nog eens veel van elkaar kunnen leren. Delhaize is bijvoorbeeld nog een kleine speler op e-commercegebied. Aan de andere kant zijn zij weer veel verder als het gaat om hun premium assortiment. En in het bouwen van een eigen merk, dat ze vervolgens ook succesvol naar andere landen hebben weten te brengen. Dat ze minder hebben ingezet op online is een strategische investeringskeuze geweest. Ook zij zien nu echter in dat e-commerce een must-have is.’
Na de fusie met de Belgische keten krijgt ze de titel Chief e-commerce en Innovation officer en zit ze in het bestuur van het fusiebedrijf.
Unilever
Nu, ruim een jaar na de fusie, houdt Faber het eind december voor gezien. Ze gaat naar Unilever, waar ze vanaf 1 januari 2018 verantwoordelijk wordt voor Unilever Europa. Dick Boer, CEO van Ahold Delhaize zegt over haar vertrek: ‘Ik wil Hanneke bedanken voor haar waardevolle bijdrage aan Ahold Delhaize en haar energie en inspiratie in het bepalen en uitvoeren van de digitale- en omnichannelgroeistrategie sinds 2013. We zijn goed op weg om dit online jaar 3 miljard euro om te zetten.’
Bij Unilever zal haar expertise op het gebied van online verkoop en marketing goed van pas komen. Nu steeds meer consumenten online kopen, moeten de grote fabrikanten op zoek naar manieren om hun klanten te bereiken, onder meer door te experimenteren met nieuwe manieren van adverteren en bezorgen.
Faber volgt Jan Zijderveld op die het bedrijf verlaat. Wat Zijderveld gaat doen is nog niet bekend.