Op zijn vierde verjaardag krijgt Ek een gitaar en vlak daarna zijn eerste computer. Zo ontstaat op jonge leeftijd al een fascinatie voor techniek en muziek.
Ook het ondernemen zit er al vroeg in. Als Ek 14 jaar is, richt hij zijn eerste bedrijf op: voor 5.000 dollar kunnen bedrijven een goede website laten bouwen. Concurrenten vragen in die tijd al snel 250.000 dollar. Het is niet zijn doel om veel geld te verdienen, hij wil na eigen zeggen vooral problemen oplossen, maar vanwege het aantrekkelijke tarief stromen de opdrachten razendsnel binnen. Omdat Ek de werkdruk in zijn eentje niet aankan, leert hij zijn vrienden coderen en neemt hij ze in dienst. In no time verdient hij 15.000 dollar per maand.
Champagne
Op zijn 16e solliciteert Ek bij Google, maar wordt hem verteld dat hij maar terug moet komen als hij zijn diploma heeft gehaald. Hij start daarom aan het Zweedse Royal Institute of Technology. Als hij zich na acht weken realiseert dat hij het eerste jaar vooral moet focussen op theoretische wiskunde, stopt hij met de opleiding.
Hij richt Advertigo op, een online marketing bedrijf dat hij op zijn 23ste weer verkoopt. In één klap wordt hij multimiljonair. Ek gaat met ‘pensioen’ en viert zijn rijkdom vooral met champagne, mooie vrouwen en snelle auto’s. ‘Ik wilde echt van het leven genieten en ging veel uit’, zegt Ek tegen de Zweedse zender TV-24. ‘Natuurlijk probeerde ik vrouwen te versieren, maar al snel bleek dat ze alleen geïnteresseerd waren in mijn geld en mijn status.’
Die realisatie komt hard aan, Ek raakt er zelfs depressief van. Hij besluit weer aan het werk te gaan, als CEO van het bedrijf μTorrent. Als het bedrijf door BitTorrent wordt overgenomen, overtuigt Ek zijn huidige compagnon en Silicon Valley-veteraan Martin Lorentzon om samen een muziekstreamingsdienst te beginnen: Spotify. ‘Ik heb Spotify niet opgericht om rijk te worden’, zegt hij bij TV-24. ‘Het was vooral een passie van mij voor muziek en techniek’.
Groei
De zakenpartners pompen voornamelijk hun eigen geld in het bedrijf. Het duurt twee jaar voor Ek voet aan de grond krijgt in Zweden en nog eens twee jaar om te lanceren in de VS.
Inmiddels is Spotify uitgegroeid tot de grootste muziekstreamingdienst ter wereld. Het bedrijf heeft 60 miljoen betalende gebruikers en haalde vorig jaar een omzet van 2,9 miljard euro. ‘De muziekindustrie vertoont weer tekenen van groei. Dit keerpunt is vooral te danken aan een man: Daniek Ek’, schrijft Billboard Magazine begin dit jaar.
Nog dit jaar wil het bedrijf de beurs op. Spotify kiest voor een beursgang op de New York Stock Exchange (NYSE) en ziet af van een tweede notering in thuisland Zweden.