Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Casper Meijer (CEO Blokker)

Het zijn turbulente tijden voor Blokker. Eerder kondigde de winkelketen al aan 200 winkels te sluiten, nu worden nog eens 31 winkels verkocht aan verkoper van drogisterijproducten Op=Op Voordeelshop. Een profiel van Blokker-topman Casper Meijer.

Vanaf het begin af aan was het al een zware taak: Blokker door een flinke reorganisatie en moderniseringstraject leiden. De winkels moesten vernieuwd worden en de online verkoop moest nog helemaal op poten gezet worden. Casper Meijer startte per 1 januari 2016 bij Blokker als CEO, nadat een aantal voorgangers niet slaagden in een succesvol verandertraject. Man van aanpak Meijer had geen ervaring met de verkoop van huiselijke producten zoals die van Blokker. Hiervoor werkte hij twaalf jaar bij Unilever en daarna zat hij 14 jaar bij Albert Heijn, tot 2013. Wel is hij een aanpakker: bij Albert Heijn was hij medeverantwoordelijk voor een brief naar de leveranciers, waarin hen een korting van twee procent werd opgelegd. Daarna een minder goede ervaring in de supermarktwereld. Hij stapte over naar Local M, de vierde supermarkt in het VK, maar werd half 2015 ontslagen omdat hij niet met zijn gezin wilde verhuizen. Zij woonden nog in Nederland en de Nijmegenaar pendelde in de weekenden op en neer. Sarah Jessica Parker Zijn banden met Groot-Brittannië bleven op zekere wijze wel bestaan: Meijer is enthousiast supporter van Manchester United en Ajax. Hij houdt van chocolademousse en vond de Blokker-reclame met Amerikaanse actrice Sarah Jessica Parker geen flop, in tegenstelling tot velen. Meijer zei daarover tegen het FD: ‘Die reclames komen niet terug, maar die waren wel nodig om weer de schijnwerpers gericht te krijgen op Blokker.' Rode cijfers Of dat gaat lukken, is nog even afwachten. De lange termijnveranderingen die Meijer heeft ingezet hebben wat tijd nodig, voordat het z’n vruchten zal afwerpen. De korte termijnbeslissingen, zoals het verkopen van  31 Blokker-winkels en overige merken zoals Xenos, Big Bazar en Intertoys moeten sneller doorwerken in het financiële plaatje. Blokker stond namelijk vorig jaar voor het eerst in de rode cijfers.
Foto: YouTube

Vanaf het begin af aan was het al een zware taak: Blokker door een flinke reorganisatie en moderniseringstraject leiden. De winkels moesten vernieuwd worden en de online verkoop moest nog helemaal op poten gezet worden. Casper Meijer startte per 1 januari 2016 bij Blokker als CEO, nadat een aantal voorgangers niet slaagden in een succesvol verandertraject.

Man van aanpak

Meijer had geen ervaring met de verkoop van huiselijke producten zoals die van Blokker. Wel zit hij goed in het Nederlandse retaillandschap. Hij begon zijn carrière bij Unilever, waar hij twaalf jaar zat. Daarna ging hij naar Albert Heijn. Daar zat hij tot 2013. Daar was hij medeverantwoordelijk voor de beruchte brief naar de leveranciers, waarin hen een korting van twee procent werd opgelegd.

Daarna volgde een minder goede ervaring in de supermarktwereld. Hij stapte over naar Local M, de vierde supermarkt in het VK, maar werd half 2015 ontslagen omdat hij niet met zijn gezin wilde verhuizen. Zij woonden nog in Nederland en de Nijmegenaar pendelde in de weekenden op en neer. Zijn banden met Groot-Brittannië bleven op zekere wijze wel bestaan: Meijer is enthousiast supporter van Manchester United en Ajax.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Sarah Jessica Parker

Taak van Meijer is om Blokker weer in de spotlights te zetten. In dat kader noemde hij de omstreden commercials met  Amerikaanse actrice Sarah Jessica Parker geen flop, in tegenstelling. Meijer zei daarover tegen het FD: ‘Die reclames komen niet terug, maar die waren wel nodig om weer de schijnwerpers gericht te krijgen op Blokker.’

Rode cijfers

Of dat gaat lukken, is nog even afwachten. De lange termijnveranderingen die Meijer heeft ingezet om Blokker er weer bovenop te brengen, hebben tijd nodig. De korte termijnbeslissingen, zoals het verkopen van 31 Blokker-winkels en overige merken zoals Xenos, Big Bazar en Intertoys moeten sneller doorwerken in het financiële plaatje. En dat is nodig ook, Blokker stond namelijk vorig jaar voor het eerst in zijn lange geschiedenis diep in de rode cijfers.