Vanaf het begin af aan was het al een zware taak: Blokker door een flinke reorganisatie en moderniseringstraject leiden. De winkels moesten vernieuwd worden en de online verkoop moest nog helemaal op poten gezet worden. Casper Meijer startte per 1 januari 2016 bij Blokker als CEO, nadat een aantal voorgangers niet slaagden in een succesvol verandertraject.
Man van aanpak
Meijer had geen ervaring met de verkoop van huiselijke producten zoals die van Blokker. Wel zit hij goed in het Nederlandse retaillandschap. Hij begon zijn carrière bij Unilever, waar hij twaalf jaar zat. Daarna ging hij naar Albert Heijn. Daar zat hij tot 2013. Daar was hij medeverantwoordelijk voor de beruchte brief naar de leveranciers, waarin hen een korting van twee procent werd opgelegd.
Daarna volgde een minder goede ervaring in de supermarktwereld. Hij stapte over naar Local M, de vierde supermarkt in het VK, maar werd half 2015 ontslagen omdat hij niet met zijn gezin wilde verhuizen. Zij woonden nog in Nederland en de Nijmegenaar pendelde in de weekenden op en neer. Zijn banden met Groot-Brittannië bleven op zekere wijze wel bestaan: Meijer is enthousiast supporter van Manchester United en Ajax.
Sarah Jessica Parker
Taak van Meijer is om Blokker weer in de spotlights te zetten. In dat kader noemde hij de omstreden commercials met Amerikaanse actrice Sarah Jessica Parker geen flop, in tegenstelling. Meijer zei daarover tegen het FD: ‘Die reclames komen niet terug, maar die waren wel nodig om weer de schijnwerpers gericht te krijgen op Blokker.’
Rode cijfers
Of dat gaat lukken, is nog even afwachten. De lange termijnveranderingen die Meijer heeft ingezet om Blokker er weer bovenop te brengen, hebben tijd nodig. De korte termijnbeslissingen, zoals het verkopen van 31 Blokker-winkels en overige merken zoals Xenos, Big Bazar en Intertoys moeten sneller doorwerken in het financiële plaatje. En dat is nodig ook, Blokker stond namelijk vorig jaar voor het eerst in zijn lange geschiedenis diep in de rode cijfers.