Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Anthony Tan (CEO Grab, aartsrivaal Uber)

Grab, de Aziatische aartsrivaal van Uber, heeft een investering van 2,5 miljard dollar binnengehaald. De man achter de taxi-app is de Maleisische Anthony Tan (34), die het concept in zijn studententijd bedacht.

Foto: Getty

Na zijn afstuderen aan de Harvard Business School in 2011, werd van Anthony Tan verwacht dat hij – net als zijn twee oudere broers – aan de slag zou gaan bij het familiebedrijf: Tan Chong Motors, gerund door vader Tan Heng Chew, nummer 28 op de lijst van rijkste Maleiers. Maar de jongste Tan had andere plannen.

Geïnspireerd door zijn ondernemende opa Tan Yuet Foh, de zoon van een taxichauffeur die een internationaal imperium in de auto-industrie opbouwde, ging Anthony aan de slag met zijn eigen businessplan voor een mobiele taxi-app. ‘Auto’s zitten in mijn bloed’, zegt hij.

Wedstrijd

Het plan om de Maleisische taxi-industrie te vernieuwen bedacht Anthony samen met zijn Harvard-klasgenoot Hooi Ling Tan. Samen wonnen ze met GrabTaxi de tweede prijs in de Harvard Business Plan Contest van 2011. In 2012 lanceerden ze de eerste versie van Grab in Singapore onder de naam ‘MyTeksi’. Inmiddels is Grab actief in zes landen in Zuidoost-Azië. Met een waarde van zes miljard dollar is Grab nu de grootste start-up van die regio. De app heeft de veiligheid, snelheid en betrouwbaarheid van het taxi-ecosysteem drastisch verbeterd.

In een investeringsronde heeft Grab nu bedrag van 2 miljard dollar opgehaald. De financiering komt van telecombedrijf Softbank en de Chinese Uber-concurrent Didi Chuxing. De investering wordt gezien als een alliantie tussen Grab en Didi. Eerder had Didi een miljardenverslindende concurrentiestrijd met Uber in China, de strijd werd uiteindelijk gewonnen door Didi. Grab rekent daarnaast op 500 miljoen dollar van nieuwe en bestaande investeerders.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ervaring

Anthony werkte eerder als analist bij de zakenbank Lazard Freres, als marketingstrateeg bij Renault Paris en hoofd marketing bij de Tan Chong Group. Met deze kennis en ervaring op zak is Anthony actief betrokken bij de expansie, marketing en productontwikkeling van Grab.

Meer lezen over leiders? MT Magazine is nu ook los verkrijgbaar. Naar de webshop