Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het nieuwe werken? We hebben liever een eigen bureau

Flexplekken zijn in, maar zorgen ze ook voor meer productiviteit? Lang niet altijd, zo blijkt uit onderzoek van de Rotterdam School of Management.

Steeds meer bedrijven stappen van vaste bureau's in de kantoortuin over op flexplekken en ruimtes met een specifiek doel, zoals stilteruimtes.  Dat levert over het algemeen een forse besparing op omdat er minder vierkante meters nodig zijn. Daarnaast hopen organisaties dat het nieuwe kantoor ook wonderen doet voor de productiviteit van de werknemers. Dat is op zich niet gek. Uit het ene na het andere onderzoek blijkt namelijk dat werken in een kantoortuin ertoe leidt dat we vaak gestoord worden. En onderbrekingen, daar kan ons brein slecht mee overweg. Lees het MT artikel: Kantoortuinen, multitasken en smartphones: een rap voor ons brein.  Het probleem van de kantoortuin is reëel. De oplossing is alleen niet altijd het flexkantoor, zo blijkt uit onderzoek van promovendus Christina Wessels van Rotterdam School of Management. Wessels deed onderzoek naar het effect van een 'activity-based workplace' op de productiviteit. Met andere woorden: wat levert een kantoor met flexibele werkplekken, stilteruimtes en sociale ruimtes op? Omdat te onderzoeken, volgde Wessels twee groepen werknemers van een groot kantoor dat werd heringericht. De ene groep kreeg vaste plekken, de andere groep ging werken met flexibele plekken en zones afgestemd op bepaalde taken.  Oude gewoontes De uitkomst was dat er noch een positief, noch een negatief effect te meten viel op de geestelijke gezondheid, de bevlogenheid of de productiviteit. De uitkomst verbaasde Wessels die vervolgens de werknemers ging interviewen. In de praktijk bleek dat de groep die in flexibele zones ging werken, terugviel op oude gewoontes. Flexplekken werden langzaam geclaimd. Waarom? 'Vaak zeiden werknemers dat ze al die flexibiliteit helemaal niet nodig hadden omdat ze niet zoveel verschillende taken hadden. Ook wilden ze vaak weer naast bepaalde collega's zitten'.  De groep ging de oude situatie van vaste plekken nabootsen Wessels denkt dat bedrijven voordat ze het kantoor op de schop nemen, zich rekenschap moeten geven van de sociale processen op kantoor. De eerste stap bij het herinrichten van werkplekken zou dan ook moeten zijn het inventariseren van de wensen en routines van mensen. 
Foto: Getty Images

Steeds meer bedrijven stappen van vaste bureau’s in de kantoortuin over op flexplekken en ruimtes met een specifiek doel, zoals stilteruimtes.  Dat levert over het algemeen een forse besparing op omdat er minder vierkante meters nodig zijn.

Daarnaast hopen organisaties dat het nieuwe kantoor ook wonderen doet voor de productiviteit van de werknemers. Dat is op zich niet gek. Uit het ene na het andere onderzoek blijkt namelijk dat werken in een kantoortuin ertoe leidt dat we vaak gestoord worden. En onderbrekingen, daar kan ons brein slecht mee overweg.

Lees het MT artikel: Kantoortuinen, multitasken en smartphones: een ramp voor ons brein. 

Het probleem van de kantoortuin is reëel. De oplossing is alleen niet altijd het flexkantoor, zo blijkt uit onderzoek van promovendus Christina Wessels van Rotterdam School of Management.

Wessels deed onderzoek naar het effect van een ‘activity-based workplace’ op de productiviteit. Met andere woorden: wat levert een kantoor met flexibele werkplekken, stilteruimtes en sociale ruimtes op?

Omdat te onderzoeken, volgde Wessels twee groepen werknemers van een groot kantoor dat werd heringericht. De ene groep kreeg vaste plekken, de andere groep ging werken met flexibele plekken en zones afgestemd op bepaalde taken.

Oude gewoontes

De uitkomst was dat er noch een positief, noch een negatief effect te meten viel op de geestelijke gezondheid, de bevlogenheid of de productiviteit. De uitkomst verbaasde Wessels die vervolgens de werknemers ging interviewen.

In de praktijk bleek dat de groep die in flexibele zones ging werken, terugviel op oude gewoontes. Flexplekken werden langzaam geclaimd.

Waarom? ‘Vaak zeiden werknemers dat ze al die flexibiliteit helemaal niet nodig hadden omdat ze niet zoveel verschillende taken hadden. Ook wilden ze vaak weer naast bepaalde collega’s zitten’.

De groep ging de oude situatie van vaste plekken nabootsen

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wessels denkt dat bedrijven voordat ze het kantoor op de schop nemen, zich rekenschap moeten geven van de sociale processen op kantoor. De eerste stap bij het herinrichten van werkplekken zou dan ook moeten zijn het inventariseren van de wensen en routines van mensen

Niet alleen gehecht aan je eigen werkplek, maar ook aan papier? MT Magazine is nu ook los verkrijgbaar. Naar de webshop