Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuwe generatie Piëch treedt aan bij Volkswagen

Na de val van Ferdinand Piëch treedt een nieuwe generatie uit de familie naar voren bij het Volkswagen-concern. Twee nichtjes vervangen oom Ferdinand en zijn Ursula.

Nu de machtsstrijd bij de Volkswagen-groep zich in het nadeel van Ferdinand Piëch heeft voltrokken, en hij het veld ruimde, volgt er een onverwachte wending. Een nieuwe generatie van de familie Piëch maakt zijn opwachting. Twee nichtjes van Piëch nemen de opengevallen zetels in van hem en zijn vrouw Ursula in de 20-koppige Raad van Commissarissen van Volkswagen AG. De twee nieuwe commissarissen zijn per afgelopen donderdag benoemd en zullen tijdens de aandeelhoudersvergadering van dinsdag voor het eerst publiekelijk in functie optreden.

Louise Kiesling

De eerste is Louise Kiesling (57), dochter van Ferdinand Piëchs zuster wijlen Louise Daxer-Piëch. Kiesling heeft modedesign gestudeerd in Wenen en autodesign in Londen en ze heeft gewerkt in Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk. Ze geeft tegenwoordig leiding aan onder meer een Oostenrijks textielbedrijf.

Foto: Louise Kiesling bij de 40e verjaardag van het Porsche Design-label

Julia Kuhn-Piëch

De tweede is Julia Kuhn-Piëch (34). Zij is juriste en werkzaam als makelaar. Ook is zij actief binnen het Volkswagen-concern als commissaris bij truckfabrikant MAN. Julia Kuhn-Piëch is dochter van Hans Michel Piëch, de broer van Ferdinand. Hans Michel is al jaren commissaris bij bij het Volkswagen-concern en geldt als vertrouweling van zijn vorige week afgetreden broer, want samen bewaakten zij het Piëch-smaldeel tegenover de Porsche-clan van mede-commissarissen neef Wolfgang en achterneef Ferdinand Oliver Porsche. Dinsdag zitten vader en dochter samen achter de tafel bij de aandeelhoudersvergadering.

Julia Kuhn-Piëch (links) samen met Volkswagen AG-ceo Martin Winterkorn

Wat is er zo nieuw aan deze nichtjes?

Zij zijn de eerste van de vierde generatie in de Piëch-tak die aantreden, gerekend vanaf stamvader Ferdinand Porsche, uitvinder van de Volkswagen Kever en grondlegger van zowel het Volkswagen-concern als zijn eigen sportwagenbouwer Porsche. Zijn kleinzoon Ferdinand Piëch heeft het van de derde generatie het verst geschopt binnen het bedrijf door te beginnen als ontwikkelingsingenieur bij Porsche, daarna Audi naar het hogere marktsegment te leiden, vervolgens ceo van het Volkswagen-concern te worden en daarna president-commissaris. Bikkelhard strateeg en briljant techneut is hij en een absolute machtspoliticus, die 12 kinderen heeft bij 4 vrouwen. Geen enkele generatiegenoot heeft zo'n lange carrière binnen het bedrijf gehad. Zijn volle neven Ferdinand-Alexander en Wolfgang Porsche komen het dichtst bij; zij waren en zijn actief als respectievelijk ontwerper (van onder meer de Porsche 911) en president-commissaris van de Porsche SE holding.

Hebben de nichtjes echt invloed?

Ze hebben als commissaris niet méér bevoegdheden dan de andere 18 leden van de raad. Bovendien wordt geen van beide president. Dat is Berthold Huber, die als vice-voorzitter opschuift naar de eerste plek, in elk geval voor de vergadering van dinsdag. In die zin neemt geen van beide de leidende plek van hun oom in.

Of zijn ze pionnen van oom Ferdinand?

Ze behoren tot de invloedssfeer van de familie Piëch, dus ze zullen de zienswijze die de familie heeft volgen en dienovereenkomstig stemmen, net zoals Ferdinand en Hans Michel dat deden en doen. Ook als dat botsingen met de neven uit de Porsche-tak oplevert, zoals in het verleden meermaals het geval was.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gaan zij in de toekomst het concern leiden?

Daar ziet het nu niet naar uit. Beide hebben al een baan buiten het autobedrijf. Om in de top van Volkswagen mee te kunnen draaien, anders dan als toezichthouder, moet je een techneut zijn. Piëch was dat, en ceo Martin Winterkorn is dat ook. Fameus zijn de gezamenlijke exercities, toen het nog wel goed ging tussen de mannen, op autoshows waarbij ze samen de auto's van concurrerende merken bekeken en beklopten. Vergezeld van een hele hofhouding togen ze op de grote autobeurzen van stand naar stand, dikwijls met een rolmaat iets opmetend of een achterklep herhaald open- en dichtdoend om de tegenstrevers te keuren. Piëch en Winterkorn accordeerden altijd samen eigenhandig elk nieuw model van de Volkswagen-groep. Als iets de heren niet beviel, dan konden de technici resoluut terug naar de tekentafel. Zulke vergaande invloed in technische zaken hoeven we van de dames voorlopig niet te verwachten.

Wat gaat Ferdinand Piëch nu doen?

Kenners van de Duitse autoindustrie en de Piëch-Porsche-familievete speculeren dat Piëch mogelijk een deel van zijn aandelen verkoopt. Hij bezit 14 procent van de holding Porsche SE, en die heeft weer een belang van 51 procent in de Volkswagen AG. Dat lijkt een beetje op de situatie rond Heineken, Heineken Holding en de familie De Carvalho-Heineken. Maar als de 78-jarige Ferdinand zijn aandelen zou verkopen, verliest hij zijn formele invloed. En dat lijkt onwaarschijnlijk voor een machtsgeoriënteerd tacticus zoals hij.

Lees meer over het gekrakeel bij Volkswagen:

Of lees over het gekrakeel in andere families