Het contrast had afgelopen week niet groter gekund. Apple kwam met spectaculaire winstcijfers, Nintendo voorspelde zijn eerste jaarverlies ooit. Ja, Nintendo heeft het moeilijk. Nee, de gamegigant gaat niet Nokia en RIM achterna.
Nintendo zit in een lastig parket. De lancering van de draagbare spelcomputer 3DS is minder succesvol verlopen dan gehoopt. Vorig jaar werd de prijs al verlaagd en donderdag werd ook de verkoopdoelstelling aangepast. Tegelijkertijd loopt de Wii-console op zijn laatste benen en laat de opvolger Wii U nog tot eind dit jaar op zich wachten.
En Nintendo wordt op beide fronten bedreigd. Spelletjes op de smartphone maken een spectaculaire ontwikkeling door, denk bijvoorbeeld aan Angry Birds en Wordfeud. In de huiskamer krijgt de Wii U te maken met Google TV en mogelijk een "slimme" tv van Apple.
Nintendo is anders dan Nokia en RIM
Zo bekeken lijkt het erop dat het er slecht uitziet voor Big N. Maar wat het bedrijf onderscheidt van telefoonmaker Nokia en smartphoneproducent RIM is dat de hardware wel een essentieel onderdeel is van wat Nintendo doet maar niet de kernactiviteit. Dat is uiteindelijk de content die het bedrijf maakt: de ijzersterke gameseries. Angry Birds en WordFeud zijn leuk, maar de trouwe Nintendo-adept zal altijd de nieuwste Mario, Zelda, of Metroid willen hebben.
Nintendo heeft bovendien laten zien dat innovatie diep in zijn dna zit. Het was het innovatievermogen dat het bedrijf in het midden van het vorige decennium terug aan kop bracht, na tien jaar lang een bijrol te hebben gespeeld in een markt die werd gedomineerd door de Sony Playstation. Het bedrijf ging zijn eigen weg en kwam met innovaties die de industrie een nieuwe richting deden inslaan. Van de vierpuntsdruktoets (zie plaatje), tot de bewegingsbesturing van de Wii, tot de 3D-weergave van de 3DS.
Big N werd eerder afgeschreven
Het is niet de eerste keer dat het eigenzinnige bedrijf wordt afgeschreven. Toen Nintendo zich in de tweede helft van de jaren negentig en het begin van deze eeuw de kaas van het brood liet eten door Sony, werd gezegd dat het zich moest richten op zijn titels en hardware moest laten wat het was. Toen kwamen de DS en de Wii en keerden de kansen.
Of Nintendo dit kunstje eind dit jaar met de Wii U weer zal kunnen flikken, zal moeten blijken. Maar zelfs als dat niet lukt en Nintendo moet toezien hoe games op de smartphone verder doorgroeien terwijl Google en Apple de televisie interactief maken, is het gegarandeerd dat Nintendo met zijn content geld blijft verdienen. Dan is het alleen maar wachten op de volgende klapper uit de innovatiestal die, zoals de geschiedenis leert, onvermijdelijk zal komen.
Lees ook:
-
TomTom: innovatiever na bezuinigingen?
-
De 25 grootste innovators – gamechangers
-
De merken barometer – Come & Go in 2010