Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlandse wereldwonderen – Nanotechnologie

Ongegeneerd opscheppen over ……..

 

NANOTECHNOLOGIE

"Wij bouwen de verkleiningsmachine waarmee chips gemaakt worden. En wij maken die steeds nauwkeuriger, zodat er steeds meer informatie op een chip past. De chipindustrie slaagt er al 35 jaar in om elke 18 tot 24 maanden een nieuwe, betere, chip te ontwikkelen. Iedere 18 tot 24 maanden moet iedereen dus door ons voorzien worden van nieuwe machines. Als wij daarmee stoppen, zou de hele industrie stagneren.

Toen we 25 jaar geleden begonnen waren er wereldwijd 13 aanbieders. Inmiddels zijn dat er drie en hebben wij 65 procent van de markt in handen. Onze fijnmechanische beweging, de zogeheten nanomechanica is superieur. Daarnaast hebben wij meet- en regelgeving ontwikkeld die maatgevend is in onze branche. Wij zijn dan ook echt een strategische partner voor alle elektronicabedrijven in de wereld. Als het om Nederland gaat, hebben we een behoorlijke impact. Wij geven jaarlijks meer dan 500 miljoen uit en zijn daarmee, na Philips, de tweede R&D spender van ons land, voor DSM en Akzo.

Wij zijn een systeemarchitect en dat is ook gelijk het typisch Nederlandse aan ons bedrijf. Wij zijn groot geworden door samen te werken. Het samenspel van het kennisnetwerk Zuidoost Nederland is onvergelijkbaar. Wij hebben bedrijven in onze regio die op het element wat zij inbrengen van absolute wereldklasse zijn. Wij zeggen wel eens dat Zuidoost Nederland het kloppend hart is van de technologiesector in West-Europa en tegelijkertijd het best bewaarde geheim van Nederland. Deze regio is verantwoordelijk voor 14 procent van het BNP, tegen 11 procent voor Groot-Amsterdam en 8 procent voor Groot-Rotterdam. Wij werken met 600 leveranciers, waarvan de helft in Zuidoost Brabant. Daarnaast werken er op iedere ASML medewerker zo'n 3 à 4 mensen in ons umfeld. Dat is op 3000 mensen, dus een ruime 10.000 werkenden. Nederland heeft dat niet zo in de gaten. Nederland is ook een beetje een old boys netwerk van bedrijven die 100 à 150 jaar bestaan. Wij zijn met onze 25 jaar nog de new kids on the block."

Peter Wennink (50) – cfo ASML

 WATERMANAGEMENT

 "Je kent vast de uitspraak wel: ‘God heeft de wereld geschapen, maar de Hollanders Holland'. Nederland leeft met water. Naast de paar grote rampen die wij hebben gehad, zijn wij ook heel erg inventief vooruit blijven kijken. En we durven ook. Ik bedoel, de Nieuwe Waterweg is zo breed als twee Eiffeltorens op hun kant. Een vaarweg voor de echte zeeschepen en wat doen wij? Wij zetten er een deur in. Dat zijn de Hollanders. Het fijnmazige waterbeheersysteem met de polders en gemalen, waarmee Nederland gevormd is, dat is een waar kunstwerk. Voor kennis over het leven in een deltagebied komt men van oudsher naar de Nederlanders toe. Wij hebben nu eenmaal laten zien dat wij over een soort masterplan beschikken over hoe je een deltagebied moet beheren en bewonen.

Ons land is niet alleen fysiek, maar ook qua mentaliteit door het water gevormd. Je herkent duidelijk een vorm van ‘open minded' denken en een groot aanpassingsvermogen in de manier waarop wij met water omgaan. Daarnaast is onze democratie ontstaan rondom het systeem van de waterschappen. Vanuit noodzaak en praktische overwegingen begon men ooit met het uitdokteren van een samenwerkingsverband, waardoor het water buiten de deur kon worden gehouden. Het heeft namelijk geen zin om in je eentje een dijk te bouwen, daaraan moet je buurman ook meedoen. Regelen wat verstandig is om te regelen, zoals het ‘poldermodel' eigenlijk ooit begonnen is.

Arcadis bestaat nu 120 jaar, komt voort uit de Heidemij, waar we ooit begonnen met landwinning. Ik durf te stellen dat wij inmiddels met 80 procent van de dijken die Nederland rijk is te maken hebben gehad. Daarnaast worden wij natuurlijk ook internationaal geraadpleegd. Wij hebben bijvoorbeeld een contract ter waarde van 200 miljoen dollar om in New Orleans te laten zien hoe je water moet managen.

Als je kijkt naar de waterveiligheid en de miljarden die we beschermen, dan zou er in de komende tien jaar vele miljarden euro's geïnvesteerd moeten worden. Daarnaast moet de wereld en Nederland in het bijzonder, een weg zien te vinden met en voor het stijgende waterpeil. Dat gaat ons zeker lukken."

Harm Albert Zanting (46) – Directeur Delta's & Rivieren Arcadis

ARCHITECTUUR

 "Per hoofd van de bevolking heeft Nederland het hoogste aantal toparchitecten ter wereld. Dat komt door de topopleidingen, toppublicaties en topinstanties. Maar, dat komt ook door de unieke urgenties in het landschap, de infrastructuur en de maatschappelijke ontwikkelingen. Die roepen creativiteit op. Het Nederlandse volk moet zich met de werkelijkheid verstaan. We wonen met 16 miljoen mensen op een plek die we goed moeten beheren, anders loopt het onder. Die dichtheid, die dwingt ons om van noden deugden te maken.

De laatste jaren wordt er echter meer en meer gemopperd over de verrommeling van ons landschap. Die is ontstaan, omdat er een gebrek is aan centrale regie en duidelijke keuzes. Op zichzelf is een instituut als het NAi ongekend in de wereld. Natuurlijk hebben ze elders ook architectuur musea, centra en archieven, maar het is altijd of, of, of. Het NAi is de uitdrukking van de diepgewortelde Nederlandse wens om met zorg om te gaan met de openbare ruimte.

Wat ook typisch Hollands is, is het verstrekken van utiliteitsbouwopdrachten aan architecten. Het is gedurfd om een ingenieursopdracht, zoals bijvoorbeeld een brug, in de handen van een architect te leggen. Bij ons gebeurt dat wel, omdat de symbolische waarde en maatschappelijke kracht van een architectonisch icoon onderkend worden. Het zien van de samenhang, de verwevenheid van landschap en sociale ontwikkelingen is het realisme dat de Hollandse architectonische traditie kenmerkt.

Je herkent Nederlandse architecten altijd aan het spitsvondige, conceptuele, virtuoze en humoristische in hun werk. De nieuwsgierigheid die tot uitdrukking komt en dat er altijd wel een bepaald innovatief element te ontdekken valt, dat is herkenbaar Hollands. Daarnaast blinken Nederlanders uit in het procesmanagement, zeg maar de achterkant. Het kunnen uitonderhandelen van ruimte voor creativiteit is een absoluut vereiste voor een toparchitect. En bij Hollanders is het retorisch vermogen bovengemiddeld ontwikkeld. Ze zeggen wel eens over Nederlanders: ‘die kunnen vertellen als een dominee en verkopen als een missionaris'.

Ole Bouman – Directeur Nederlands Architectuurinstituut

DE ZWARTBONTE MELKKOE

"Nederland is de bakermat van de moderne zwartbonte melkkoe: de Holstein-Friesian. Ontstaan uit de ouderwets zwartbonte; het Fries-Hollands ras. Die Nederlandse koeien waren in de 19e eeuw populair in het buitenland vanwege hun hoge melkproductie. In de Verenigde Staten werd met Nederlandse koeien verder gefokt. Sindsdien is de zwartbonte Holstein-Friesian de melkkoe van de wereld.

En aan die bloedlijnen hebben wij behoorlijk bijgedragen. In de jaren '90 hadden wij 'Sunny Boy': de meest gewilde stier ter wereld. Hij bracht iets waar de Holstein-wereld naar op zoek was: goede melkwaardes en hele sterke en gezonde koeien.

Van Sunny Boy zijn wereldwijd meer dan 1,8 miljoen rietjes sperma verkocht. Een onvoorstelbare tijd. De helikopters vlogen af en aan en de auto's stonden in de file voor ons KI station. Dat is echt niet voor te stellen.

Inmiddels exporteren wij naar 50 landen en draaien we een omzet van 125 miljoen op jaarbasis. En al onze innovatie en groei staat ten dienste van onze leden. Dat maakt ons ook uniek: van de drie grootste spelers op het gebied van de veeveredeling zijn wij de enige coöperatie. Bij ons kun je dus met recht zeggen dat de boeren het zelf voor elkaar gekregen hebben. Wij zijn opgericht door boeren in 1874. Toen heette dat het NRS, het Nederlands Rundvee Stamboek. Die lange, coöperatieve geschiedenis is wat de Nederlandse fokkerij zo uniek maakt. Verschillende regionale clubs hielden zich bezig met de registratie van het vee en de gerichte fokkerij.

In 1998 werden wij wat nu CR Delta is. Vanaf dat moment zijn we actief op drie velden, namelijk het genetische materiaal, zeg maar sperma, informatieproducten, zoals melkcontrole of de mestboekhouding en dan nog het inschrijven van de koeien in het stamboek. Dat is toch ook wel een kenmerk van de Nederlandse economie: door de krachten te bundelen weten we onszelf internationaal op de kaart te zetten en te blijven. Die internationale oriëntatie is wat het Nederlandse volk typeert en dat zie je bij ons heel duidelijk terug."

Bertol Muller – CR Delta

BLOEMENVEILING

 "Wij zijn verreweg de allergrootste bloemenveiling ter wereld met een omzet van ruim vier miljard euro. 60 procent van de wereldwijde bloemenexport loopt via de Nederlandse veilinglocaties.

Onze geschiedenis begint bijna een eeuw geleden. De Nederlandse telers besloten om de krachten te bundelen en op het punt van de afzet te gaan samenwerken. Dat is toch typerend: heel goed zijn in je vak en tegelijkertijd samenwerken. De gemeenschappelijke kracht is sterker dan het individu. Telers starten een coöperatieve veiling en verplichtten zich om al hun producten naar die veiling te brengen. Toen moesten alle inkopers ook naar die veiling komen en was het doel van de telers bereikt. Met als bijkomend voordeel dat men zich kon gaan specialiseren, omdat de inkoop/verkoop gestroomlijnd was. Die specialisatiegraad is wat Nederland zo ver heeft gebracht. Op een gegeven moment wist de gehele wereld: ‘welke bloem je ook nodig hebt, in Nederland is ‘ie te vinden'. En omdat de veiling zo'n enorme distributiekracht ontwikkelde, had je hem zelfs al de volgende dag in huis. Daar kon niemand tegenop. Vanwege die efficiëntie en onze logistieke kracht, werd het steeds logischer om via diezelfde veiling je netwerk te onderhouden. Inmiddels verzorgen wij alle distributie binnen het veilingcomplex. Ach, we doen wel eens wat laatdunkend over ‘gepolder', maar samenwerking zit echt in onze volksaard. En de sierteeltsector is daar een lichtend voorbeeld van.

De gehele sierteeltsector levert overigens 20 procent van het netto overschot op de Nederlandse begrotingsbalans. Na Schiphol en de Rotterdamse haven is de bloemenveiling de derde haven, ofwel ‘greenport', van ons land. Veel Nederlanders beseffen niet hoe groot onze economische toegevoegde waarde is.

Naast de teelt is Nederland ook de bakermat van de veredeling. Van oudsher zijn we daar ijzersterk in. En natuurlijk is Nederland een grote speler in de wereldwijde tuinbouw toeleverende industrie. Eigenlijk heeft alles voor, tijdens en na de teelt een Nederlands tintje. En waar je ook in Europa bloemen koopt, minstens 50 procent  is door Nederlandse handen gegaan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Arnold Hordijk (55) – commercieel directeur FloraHolland