Nederlandse financieel directeuren lijken een stuk bescheidener dan de collega’s in andere landen. Maar zijn ze dat ook?
Uit de Global CFO Barometer van wervingsbureau Michael Page blijkt dat slechts 6 procent van de Nederlandse cfo's over 2 jaar ceo verwacht te zijn, tegen 20 procent van de internationale collega's. Hoewel dit op het eerste gezicht van weinig ambitie lijkt te getuigen, blijken Nederlandse cfo's bij nader inzien gewoon wat realistischer. Het grootste deel van de ondervraagde cfo's denkt de stap naar ceo namelijk niet op korte termijn te kunnen maken wegens de crisis. En verwacht daardoor (56 procent) over 2 jaar nog op dezelfde plek te zitten, weliswaar met een uitgebreider pakket aan verantwoordelijkheden.
Om in de toekomst toch de hoogste tree op de ladder te kunnen beklimmen, denken ze dat ze hun vaardigheden op het gebied van strategie, management, communicatie en presentatie nog wel moeten verbeteren. Opmerkelijk: onder het motto van 'rupsje nooitgenoeg' is een van de belangrijkste redenen voor de ambitie om ceo te worden het hogere salaris.
Opleiding en ontwikkeling
Uit het onderzoek onder 5629 cfo's en financieel directeuren in 34 landen blijkt ook dat cfo's tegenwoordig steeds meer optreden als een sparringpartner voor de ceo. Een trend die je al langer ziet bij verschillende multinationals. In grote bedrijven met meer dan 5.000 medewerkers wordt de relatie tussen de topman en de cfo door 44 procent van de ondervraagden omschreven als een 'hechte samenwerkingsrelatie'.
Verder blijkt dat cfo's zelf zich komend jaar vooral zullen focussen op optimalisatie van kosten en het verbeteren van processen. Daarnaast zegt 28 procent zich te richten op de interne opleiding, ontwikkeling van de huidige medewerkers, en het behoud daarvan (22 procent). In Noord-Amerika ligt de nadruk daarentegen sterk op het aantrekken van nieuwe talent (32 procent).
Onderzoek social media
De redactie van Management Team en Sprout voeren momenteel een onderzoek uit naar de strategische inzet van sociale media door bedrijven.
Doe mee en vul het online onderzoek in. Het duurt een paar minuten. De resultaten publiceren we komende maand.
Sociale media
In de barometer werd dit jaar voor het eerst aandacht besteed aan sociale media. In Europa maakt bijna 60 procent van de cfo's gebruik van nieuwe media om te netwerken met zakenrelaties en hun carrière verder vorm te geven. Voor de werving van personeel wordt het minder ingezet. Die resultaten komen overeen met eerdere onderzoeken.
Lees ook:
-
Nu starten, straks een conservatieve ceo
- 10 innovatieregels die een ceo moet kennen
-
Verandert social media de bedrijfsstrategie?
-
Is de ceo een mislukkeling?
-
Bedrijven draaien beter met sociale media