Nederlandse bedrijven hebben er de mond van vol: social media is de belangrijkste trend in personeelswerving. Intussen doen ze er nog nauwelijks iets mee.
Dat blijkt uit een besloten bijeenkomst van LinkedIn, schrijft ondernemerssite Sprout vandaag.
Het gaat om een onderzoek dat LinkedIn in februari uitvoerde onder 3200 hr- professionals in zes landen: Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, India, Canada, Australië en Nederland. Aan het onderzoek namen 400 Nederlandse professionals deel.
Werving in Nederland vindt met name nog plaats via vacaturebanken (32 procent), de eigen site (29 procent en) referral programma’s – aandragen door eigen werknemers (12 procent), zo blijkt uit het onderzoek. Social media maakt bij de Nederlandse ondervraagden maar voor 6 procent deel uit van de wervingsmethoden. Werving & selectiebureaus worden niet genoemd in het onderzoek.
HR-professionals noemen social media ondanks de geringe aandacht die ze er voor hebben, wel de belangrijkste trend op gebied van recruitment. 44 procent is bang op dit gebied de boot te missen. Ook vrezen Nederlandse bedrijven dat concurrenten betere talent pools hebben.
Nederlandse budgetten zwaar onder druk
Opvallendste conclusie is verder volgens Sprout dat de Nederlandse wervingsbudetten vergeleken met de andere landen het meest onder druk staan. De budgetten hebben in Nederland als gevolg van de crisis de zwaarste klappen gehad: bijna 80 procent zegt met gelijkblijvende of naar omlaag bijgestelde budgetten te kampen dit jaar. In de andere landen is dat minder het geval. In Australië en India verwacht het merendeel zelfs nog een stijging van het budget ten opzichte van 2009.
Zwakke talent pools
Ook blijkt Nederland zwak te zijn in het managen van talent pools, ofwel het beheer van kandidaten voor toekomstige vacatures. Actief contact houden met voorheen interessante kandidaten doet slechts17 procent (wederom het minst van alle landen). Nog altijd negen procent doet in Nederland helemaal niets met kandidaten als ze geen actuele vacatures hebben, geen enkel ander land is zo passief als Nederland.
Sociale netwerken wel aangemerkt als belangrijkste recruitment trend
Gevraagd naar de belangrijkste recruitment trends, speelt in Nederland het volgende:
1. Sociale/professionele netwerken: 50 procent respondenten vindt dit een belangrijke trend
2. Werven van passieve kandidaten (talentpools): 45 procent
3. Employee referral prorgamma’s: 31 procent
4. Reductie van uitgaven aan werving & selectiebureaus: 17 procent
5. Meten van de kwaliteit van aannames: 11 procent
6. Trainen van recruiters en managers in het aannemen van de juiste mensen: 10 procent
Buiten Nederland vallen vooral de volgende trends op:
1. Aandacht voor professionele en sociale netwerken in VS (61 procent)
2. De geringe aandacht voor de passieve recruitment in India (26 procent)
3. De hoge aandacht voor het terugdringen van bureaukosten in het VK (27 procent)
4. Employee referral programma’s in India (48 procent)
5. Aandacht voor training in de VS en Canada (26 procent)
6. Aandacht voor meten van kwaliteit in India, Australië en Canada (25, 24 en 23 procent)
Wat dit betekent?
Headhunter en LinkedIn-expert Bas Westland, die voor Sprout verslag deed van de besloten LinkedIn bijeenkomst en het onderzoek, zegt het volgende:
"Helaas heeft LinkedIn de onderzoeksresultaten niet gesplitst voor interne en externe recruiters, terwijl de ervaring leert dat die heel anders met de werving en het onderhoud van hun kandidaten omgaan. Duidelijk is wel dat ‘across the board’ sociale netwerken, talent pools en employee referral programma’s aangewezen worden als trends naar de toekomst toe. Tegelijk wordt daar op dit moment nog het minst in geïnvesteerd. Logisch, het zijn lange termijnoplossingen en vaak regeert de korte termijn waar het gaat om het invullen van vacatures. Het weerspiegelt ook de frustratie van de recruiter, die worstelt met het verkopen van aandacht, tijd en middelen voor deze zaken bij het management."
"Recruiters moeten meer lef tonen en pilots opstarten op de drie genoemde trends en het meetbaar maken van de resultaten in verhouding tot de gedane investering. Dat zijn zaken waar ondernemers enthousiast van worden. Wie pakt de handschoen op? Zeker nu blijkt dat we hiermee niet bepaald voorop lopen in de steeds meer globaliserende arbeidsmarkt."
Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.