Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

MT onderzoek – Manager is trouw aan zijn baas

Het moment van de waarheid is aangebroken. Jarenlang heeft u gezeurd over de betrokkenheid van uw werknemers, nu bent u zelf aan de beurt. Gaat de manager voor het geld, of heeft hij hart voor de zaak?

Geld. Daar doet de gemiddelde manager het allemaal voor. Toch? Niet voor niets deed Wim Kok ooit zijn beklag over de 'exhibitionistische zelfverrijking' in het bedrijfsleven. Het beeld bestaat dat de managers uit de bovenlaag van het bedrijfsleven alles willen doen, zolang ze er maar goed voor betaald worden. In tegenstelling tot deze aanname, blijkt uit het MT Onderzoek echter dat geld niet de allergrootste drijfveer voor de gemiddelde manager is. Hij of zij werkt vooral omdat het leuk is (79 procent) en voor de persoonlijke ontwikkeling (idem). Opvallend: voor vrouwen is rond kunnen komen een grotere drijfveer dan voor mannen (81 tegenover 54 procent).

Hart

De ondervraagde managers zijn trouw aan de baas, hoppen niet van de ene naar de andere baan, voelen zich betrokken bij hun werk en gebruiken geen vuile spelletjes om er op vooruit te gaan. Kortom, tromgeroffel alstublieft, want we hebben schokkend nieuws: de gemiddelde manager is net een gewoon mens. Zo zegt 46 procent zeer betrokken te zijn, is 43 procent betrokken, is 8 procent neutraal en geeft slechts 3 procent toe niet betrokken te zijn.

Ook uit antwoorden op andere vragen blijkt dat managers hart voor de zaak hebben. Zo werken ze gemiddeld 9,6 jaar bij hun huidige werkgever en is maar een klein deel actief op zoek naar een andere baan (20 procent). Eenzelfde percentage zegt nog maximaal drie jaar te willen blijven. 15 procent blijft hoe dan ook langer dan drie jaar, terwijl 13 procent zelfs tot aan het pensioen wil werken voor de werkgever. 30 procent weet het nog niet.

Geldkwesties

We horen u denken: dat zál allemaal wel, maar van Jack Spijkerman dachten we ook dat hij zich betrokken voelde bij zijn werkgever. En zoals bekend stapte de Kopspijkers-presentator snel over naar de concurrent toen hem een zak met geld werd voorgehouden. Ook de managers uit ons panel houden er flexibele gedachtes op na. Ze zijn standvastig, maar vergeten tegelijkertijd niet aan zichzelf te denken. Voor 39 procent van de ondervraagden is salaris een reden om bij de huidige werkgever te blijven, terwijl 33 procent van de managers geldkwesties een reden vindt om elders aan de slag te gaan. Gebrek aan doorgroeimogelijkheden (43 procent), weinig uitdaging (34), inhoud van het werk (29) en te weinig waardering krijgen (26) zijn ook redenen om een andere werkgever te zoeken.

Eigenbelang

De manager denkt dus wel degelijk aan zichzelf. Als het er op aankomt. Waar de grens ligt? We vroegen de panelleden wanneer financiën de doorslag geven. Voor 39 procent van de ondervraagden is dit het geval bij een salarisverhoging van meer dan 10 procent. 20 procent vertrekt als er het dubbele wordt geboden, terwijl 18 procent in geen geval financiën de doorslag laat geven.

Daarnaast heeft een grote meerderheid van 48 procent nog nooit een aanbod gebruikt om de (huidige) arbeidsvoorwaarden te verbeteren en zou datzelfde percentage zoiets ook nooit doen. Bij 30 procent is het nooit voorgekomen, maar zij zouden het wel doen als ze de kans krijgen. Slechts 14 procent heeft het wel eens gedaan en zou het de volgende keer ook weer doen. Zo ziet u maar, ook voor de manager maakt geld niet altijd gelukkig. Hart voor de zaak en een beetje eigenbelang krijgt voorrang bij ze, maar wat niet is kan uiteraard nog komen. Zo is de eerder genoemde Wim Kok tegenwoordig commissaris bij Shell, Air France-KLM, ING, TNT en Stork en verdient hij ruim 253.000 euro per jaar. U zegt: 'Exhibitionistische zelfverrijking'? Ach, ook hij zal vast heel betrokken zijn.

Cor Mouwen, directeur Leiderschap Academie,

"Betrokken zijn is een onderdeel van goed leiderschap. Als een manager slechts voor het geld gaat, krijgen medewerkers de indruk dat hij geen hart voor de zaak heeft. Door de top van het bedrijfsleven wordt dus vaak een verkeerd signaal afgegeven. Dat heeft een negatieve uitwerking, want medewerkers spiegelen zich aan het gedrag van een leidinggevende."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Marc Sijstra, directeur van medewerkeronderzoeksbureau Effectory

"Een grotere betrokkenheid van managers zorgt voor meer betrokkenheid bij medewerkers, mits de doelstellingen van de organisatie goed worden vertaald. Leidinggevenden moeten laten zien welk voordeel er valt te behalen. De vonk moet van de manager vandaan komen. Als de manager niet betrokken is, wordt het lastig om medewerkers te betrekken."

Meer meningen van deze experts en extra onderzoeksresultaten op MT.nl