Herinnert u zich nog de kilo's lood in de schoenen als u weer naar school moest? Wat zal uw meester of juf van toen opkijken van de uitkomsten van het onderzoek naar opleidingen. Tegenwoordig gaat u graag naar cursus, betaalt u er grif geld voor én bent u overtuigd van het nut.
Alle antwoorden op de vragen naar nut en noodzaak ademen uw zucht naar kennis. En ook uw medewerkers zijn hongerig. Het vergroten van vaardigheden, het ontwikkelen van de persoonlijkheid en het opdoen van kennis zijn de motieven waarom u weer collectief de schoolbanken induikt.
Niet alleen zijn de leidinggevenden in Nederland fanatieke cursusgangers, ook hun medewerkers lusten er wel pap van. De gemiddelde manager besteedt 14 dagdelen aan bijscholing. Voor de medewerkers is dat minder, maar met gemiddeld negen dagdelen nog altijd een (bijna) volledige werkweek. Ook de tevredenheid over de kwaliteit van het cursusaanbod is hoog. Gemiddeld vinden de managers 3,6 van de laatste vijf cursussen en trainingen de investering waard. Hierbij zijn, opvallend genoeg, de vrouwen positiever dan de mannen. Ook waardeert men de kwaliteit van de cursussen en trainingen die de medewerkers volgen. Vier op de vijf wordt de investering waard gevonden.
Flexicurity
En via een achterdeur kan uw honger naar kennis en vaardigheden een rol op een heel ander toneel gaan spelen. In de slepende discussie over de versoepeling van het ontslagrecht (werkgevers voor, bonden tegen) draait op de achtergrond een andere discussie. Die over de employability en de flexicurity. Flexicurity geldt dan als het proactieve antwoord op de uitdagingen van de geglobaliseerde wereldeconomie. Employable mensen leren levenslang en zo blijft iedereen, op elk moment, gewild op de arbeidsmarkt. Een zware bescherming tegen ontslag is dan niet nodig. Een volgende baan is zo gevonden.
Nu is, zoals de Tilburgse flexicurityprofessor Ton Wilthagen terecht constateert "de ontslagvergoeding nog gebaseerd op het aantal dienstjaren. Dat is jammer, want we moeten naar een systeem dat is gebaseerd op de vraag: wat is er nodig om in de nabije toekomst verder te kunnen?" In zijn optiek en die van andere wetenschappers op dit terrein, is continue scholing van werknemers key. Het leek altijd onbereikbaar ver weg, die ideale combinatie van flexibiliteit en zekerheid.
Bijna tweederde van de managers die in dit onderzoek participeerden, vindt dat de opleidingsbehoefte van hun medewerkers voldoende is om ze employable te houden of te krijgen. Slechts negen procent oordeelt dat dit niet het geval is. Wanneer dan ook nog blijkt een overgrote absolute meerderheid (94%) van de managers de medewerkers wel laat bijscholen, dan zegt dat veel over de mogelijkheden om eens te gaan denken aan flexicurity. Daar is (continue) scholing tenslotte een sleutelelement.
Discussie
Al verwacht Jannes van der Velde, woordvoerder van Werkgeversvereniging AWVN, niet dat de discussie rond het ontslagrecht nu opeens wordt vlotgetrokken. "Daar is een zware commissie voor benoemd, laat die eerst maar even zijn werk doen. Maar, dat gezegd, ik ben blij dat het onze stelling onderschrijft dat er wel degelijk veel gebeurt op dit gebied."
Vanzelfsprekend is opleidingsdeskundige van de FNV, Caroline Rietbergen, minder onder de indruk. Zij maakt twee kritische kanttekeningen. "Onderwijsinvesteringen aan de onderkant van de arbeidsmarkt blijven, zo is bekend, achter. En ik vermoed dat het antwoord vaak gaat over ‘employability binnen de huidige functie'." Maar alleen maar zuur is het zeker niet. "Dat is hoger dan ik had verwacht", zegt ze wanneer ze hoort van de gemiddelde negen dagdelen en de 94 procent van de managers die werknemers op cursus stuurt. Misschien is die flexicurity-utopie dan toch iets dichterbij gekomen?
MT-onderzoek opleidingen & cursussen
# 11% besteedt hieraan 20 of meer dagdelen per jaar aan opleiding
# Mannelijke managers vinden 3,6 van de laatste 5 cursussen de investering waard
# Vrouwen vinden dat 4,1 van de laatste vijf cursussen de moeite waard
# Drie kwart vindt managementtrainingen een verrijking van het eigen fucntioneren
# Slechts 6 procent vindt de bar van het hotel het beste onderdeel van elke cursus
# U (94%) stuurt uw medewerkers gemiddeld 9 dagdelen per jaar op cursus:
# U heeft daarbij de hoop dat dat bijdraagt aan extra
Extra kennis (88%)
Loopbaanontwikkeling (73%)
Persoonlijkheidsontwikkeling (72%)
# 83% van u vindt het geld uitgegeven aan scholing goed besteed
# Gemiddeld vindt u dat 3,8 van de laatste 5 door uw medewerkers gevolgde cursussen de investering waard