Sijpelt de motivatie bij uw mensen steeds verder weg in deze moeizame tijden? Enthousiasmeer uw medewerkers met de eenvoudigste foefjes.
De meest voor de hand liggende zaken worden nog weleens vergeten als het om motivatie van het personeel gaat. Pas ze toe en uw mensen beklimmen bergen die ze normaal gesproken links laten liggen, belooft de Britse serie-ondernemer Jo Owen.
- Besteed aandacht aan elk teamlid en aan de ontwikkelingen in zijn carrière. Investeer tijd in uw medewerker om te begrijpen waar hij of zij van droomt en voor vreest. De eenvoudigste manier om uw werknemers wat beter te leren kennen is door het klassieke praatje te maken bij de koffiemachine of bij een borrel na het werk.
- Vergeet niet af en toe eens een bedankje uit te spreken. Iedereen heeft behoefte aan erkenning. Uw mensen willen het weten wanneer ze iets verkeerd doen, maar ook als iets juist goed gaat. Prijs uw medewerker oprecht bij een goed resultaat. Het helpt als u daarbij specifiek bent.
- Hebt u kritiek op een teamlid? Vertel dat persoonlijk, dus niet waar de hele groep bij is en zorg dat het opbouwend is. Behandel uw personeel niet als kleine kinderen, maar behandel ze als partners en werk samen om vooruit te komen.
- Delegeer goed. Zorg dat uw teamleden werk doen dat van belang is en waardoor ze hun best moeten doen en hun vaardigheden ook kunnen ontwikkelen. Er blijven altijd routineklusjes over die u wilt uitbesteden, maar wissel die af met uitdagende zaken. Wees daarbij duidelijk over wat u van uw medewerker verwacht.
-
Zorg voor een goede visie op de processen die uw team doormaakt. Maak helder waar het team staat en hoe elk lid ervoor kan zorgen dat u uw doelen haalt. Houd ook hierbij voor ogen dat zij zich ook zelf ontwikkelen.
Beter people management betaalt zich uit
- Heb vertrouwen in uw medewerkers. Voorkom micromanagement. Pas MBWA toe, management by walking away.
- Wees eerlijk. Dat betekent dat u ook moeilijke, maar constructieve gesprekken met uw krachten moet voeren. Daarbij zult u best eens door weerstand heen moeten worstelen. Vertel de waarheid, eerlijkheid helpt vertrouwen en respect op te bouwen.
- Maak duidelijk wat uw verwachtingen zijn. Wees helder over mogelijkheden voor promotie, bonussen en het vereiste resultaat per klus. Ga er vanuit dat mensen u verkeerd zullen begrijpen, ze horen vaak wat zij willen horen. Zorg dus voor eenvoud, herhaal regelmatig en wees consistent.
-
Communiceer liever te veel dan te weinig. U hebt daarbij twee oren en één mond, gebruik die in die verhouding. Luister dus twee keer zoveel als u zelf praat. Op die manier komt u er achter wat echt speelt, wat uw teamleden drijft. Daar kunt u dan weer op inspelen.
- Probeer geen vrienden te zijn. Het is belangrijker gerespecteerd te worden. Vertrouwen is duurzamer dan populariteit. Het laatste leidt bovendien tot zwakke compromissen. Als uw team u respecteert en vertrouwt, willen ze graag de handen voor u uit de mouwen steken.
Lees ook het boek Motivatie of het boek De vijf frustraties van teamwork. Volg het Seminar: Samenwerken met moeilijke mensen. 14-09-2010