Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Met je webwinkel naar het buitenland

Je webwinkel uitbreiden naar het buitenland zorgt voor een veel grotere afzetmarkt. Maar er komt veel meer bij kijken dan alleen het vertalen van de website. Er zijn steeds meer organisaties die je al het geregel uit handen nemen.

Een taart in Berlijn bezorgen? Toen Rogier Jansen, eigenaar van Taartenwinkel.nl, dit verzoek van een klant kreeg, leek hem dat geen enkel probleem. De Berlijnse bakker was zo gevonden, de taart bezorgd, iedereen tevreden. “Toen dachten wij: waarom breiden we ons concept niet uit naar Duitsland? Taartenwinkel.nl is in Nederland succesvol, dat kunnen we in Duitsland ook.”

Nu, drie jaar later, weet Jansen dat dit iets te makkelijk was gedacht. Die eerste Berlijnse bakker was een toevalstreffer, de rest van de Duitse bakkersbranche bleek erg conservatief. Taartenwinkel kreeg er amper een voet tussen de deur. “Duitse bakkers vonden het vreemd om opdrachten voor bestellingen niet van klanten te krijgen. Dat wij Nederlanders waren, maakte het nog moeilijker.”

Om een netwerk van bakkers op te kunnen bouwen, besloot Jansen Duitsers in dienst te nemen. Zij wisten hen te overtuigen van het Taartenwinkelconcept. Omdat het Jansen ondertussen duidelijk was geworden hoezeer Duitsers hechten aan hun eigen taal en cultuur, opende hij ook een Duits postadres en een Duitstalige klantenservice. De website www.taeglichtorten.de is nu een jaar online en loopt prima. Het Duitse avontuur smaakte naar meer: binnenkort gaan in Engeland www.dailycake.co.uk en in België www.laboitegateaux.be online.

Markt van tachtig miljoen

Taartenwinkel.nl zocht voor de Duitse uitbreiding hulp bij Dexport, een bureau dat webshops helpt met de uitbreiding richting oosterburen. “Je webwinkel uitbreiden naar Duitsland kost veel tijd. Als er iets is dat ondernemers niet hebben, is het tijd”, zegt Esmer van der Kooij, accountmanager bij Dexport. Sinds 2006 helpt Dexport, opgezet door de uit Duitsland afkomstige Andreas Giese, webwinkels bij onder andere internetmarketing, startersvraagstukken en juridische vraagstukken. Ook zoekmachineoptimalisatie is een van de werkzaamheden, een essentiële. “Duitsers die iets zoeken, tikken op Google andere trefwoorden in dan Nederlanders. Wij helpen daarbij, zodat de site in Duitsland ook bovenaan de lijst met zoekresultaten verschijnt.”

Andere ervaring

Behalve met een webshop, kan ook worden uitgebreid op basis van e-franchise. Restaurantsite DiningCity opende de afgelopen jaren vestigingen in tien landen vestigingen. “Het DiningCity- en Restaurant Week-concept zijn in Nederland zo succesvol dat het een vrij logische keuze was om uit te breiden. In het buitenland bestaan zulke concepten bovendien nauwelijks”, zegt managing director Jeroen van den Brink. Diningcity besloot de content te scheiden van de techniek. Het hoofdkantoor in Amsterdam draagt zorg voor alle technische zaken rondom de website, de franchisenemer concentreert zich op sales en marketing.


Een franchiseconcept moet aan allerlei regels voldoen: er moet een helpdesk zijn en kennis moet worden vergaard en gedeeld. Diningcity riep hiervoor de hulp in van European Franchise Consultants. Voor het juridische traject consulteerden ze een advocatenkantoor gespecialiseerd in franchise. Al met al was Van den Brink zo’n twee jaar bezig om alles goed te regelen. “Wat vooral tegenviel waren de cultuurverschillen. Een restaurantbezoek in Nederland is een heel andere ervaring dan bijvoorbeeld in China of Spanje. Daardoor moet je flexibel zijn met de opgestelde spelregels.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Naar het buitenland met je webshop: wie helpt?