Vandaag verschijnt Minderhouds boek Van werknemer naar ondernemer, waarin ze uitlegt hoe iedereen ondernemer kan worden. Opvallend in dit boek is de formule W + D) * (4P + L) = O n. Hiermee zou iedereen ondernemer kunnen worden. Minderhoud legt uit hoe precies.
Waarom
“De ‘W’ staat voor ‘Waarom’. Je vraagt jezelf hier af: waarom wil ik eigenlijk ondernemen? Je kunt een hoger doel hebben, zoals het verbeteren van de wereld. Misschien wil je bijvoorbeeld iets doen met duurzaamheid. Wellicht heb je ook een persoonlijke drijfveer voor het ondernemen.”
Denken
“Vervolgens komt je manier van denken aan beurt. Dat is de ‘D’. Tegen welke blokkades loop je nog op? Stel bijvoorbeeld dat je niet weet waar je moet beginnen als ondernemer, probeer deze kennis dan op te doen. Dit is geen rocketscience.”
Publiek
“Hierna krijg je de vier ‘P’s. De eerste staat voor je publiek. Voor wie doe je het? Mensen denken wel eens: ik moet toch eerst weten wat voor product ik ga maken? Ik denk dat dat niet zo is. Je moet eerst bepalen voor wie je graag werkt. Te vaak zie je namelijk nog dat bedrijven een product maken zonder te kijken naar wat hun doelgroep wil. Het gaat dan al snel fout.”
Planning
“Heb je dit gedaan, dan kijk je naar je planning. In het begin kun je nog wel eens overvallen worden door wat je allemaal moet doen. Mensen denken: ik heb het zo druk, dat ik nergens meer tijd voor heb. Zo moet je niet denken. Maak eerder een duidelijke planning en bepaal hoeveel dagen per week je met je eigen bedrijf bezig wilt zijn. Kijk goed waar je de meeste energie van krijgt en zorg ervoor dat je vanaf het prille begin vrije tijd houdt. Soms zul je ’s avonds moeten werken, maar maak hier geen standaard van.”
Product
“Dan pas kom je aan bij je product. Dit kan zowel iets fysieks zijn als een dienst. Wees creatief, maar je bedrijfsidee hoeft niet uniek te zijn. Ik hoor wel eens dat mensen masseur willen worden, maar vinden dat er al zoveel van zijn. Dan zeg ik: ieder persoon is uniek, dus je zult zoiets altijd op je eigen manier doen.”
Presentatie
“De laatste ‘P’ staat voor presentatie. Onder meer marketing, dus. Aquisitie schrikt veel mensen af, maar bedenk dat je ongemerkt al veel aan het verkopen bent. Zelfs als je in het begin enquêtes houdt, doe je al een soort marketing. Als je samenwerkt met een klant om zijn product vorm te geven, ben je al aan het presenteren. Ook dat is marketing.”
Leren
“Tot slot ga je leren. In acht jaar tijd heb ik zoveel geleerd. Zowel over mezelf als over hoe je een product in de markt zet. Je kunt ook bijvoorbeeld leren over social media, of over hoe je je persoonlijk ontwikkelt. Door boeken te lezen en cursussen te bezoeken, leer je nog verder.”