Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Meeveranderen met de markt

Hoe is het om te werken in een markt die zich beweegt als een achtbaan?

Nederland heeft na de Tweede Wereldoorlog een sterke positie verworven in de internationale, agrarische industrie. De laatste jaren verandert er in ons land veel. Dat heeft verschillende oorzaken. Zo zijn de mondiale vleesstromen van Europa naar Zuid-Amerika en Azië aan het verschuiven. De reden hiervoor geldt ook voor andere industrieën; er zijn buiten Europa nou eenmaal locaties waar het goedkoper is om te produceren.

Dat is een ontwikkeling waar je je als producent van convenience vleesproducten al behoorlijk mee hoort bezig te houden. Maar de dynamiek wordt pas echt hevig als een crisis zoals de vogelpest ervoor zorgt dat dankzij politieke en veterinaire redenen je aanvoer van de ene op de andere dag stopt.

Voor onze klanten is het niet altijd bespreekbaar om tijdelijk niet te leveren. Bij retail heeft efficiëntie en de marge per schap een hoge prioriteit. De consequentie is dat niet leveren in een hoge boete resulteert voor de producent.

Daarnaast zijn je vaste kosten in een maatschappij als Nederland niet echt flexibel. Vanwege de voedselveiligheid en om het vertrouwen van de consument te behouden dient de herkomst van al ons voedsel en ingrediënten traceerbaar te zijn. Om aan die eisen te kunnen voldoen dien je als producent behoorlijk gespecialiseerd te zijn. Ons beleid hierin is zo om veel mogelijk niet direct productie gebonden arbeid te outsourcen, wat in Nederland gelukkig goed mogelijk is.

Verder werken we steeds meer samen met ander midden- en kleinbedrijven. Zo kunnen we de sterke kanten van beide partijen goed benutten. Kern daarbij is dat we niet bang zijn om kennis uit te wisselen, vooral op gebied van geïntegreerde it-kwaliteitssysteem. Vooral op gebied traceerbaarheid zijn dat soort samen werkingen cruciaal. Tijdens het samenwerken met andere bedrijven en of personen proberen we het model van een open netwerk te hanteren. Dit betekent dat we samen nadenken en filosoferen over de sterke en zwakken kanten van bedrijven en personen.

Als dat vertrouwen er niet is, wordt het maximale rendement voor beide partijen niet behaald. De kunst is om te kunnen delen. Als dat lukt, komt er automatisch een vermenigvuldigfactor die groter is dan wat in je know-how hebt gedeeld.

Inderdaad, wij werken in een markt die beweegt als een achtbaan. Maar dat zorgt er wel voor dat je voortdurend wordt uitgedaagd om als bedrijf te blijven veranderen.

Jaap Brokking
Managing Director BBS Food BV

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.