Sinds het begin van de ranking in 2011 staat oliemaatschappij Shell bovenaan de lijst van meest waardevolle merken. Ook in de MT500 – die deze maand is verschenen – is Shell de lijstaanvoerder. Het bedrijf kent een waarde van 32,7 miljard euro, een stijging van 12 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De omzet van het bedrijf steeg doordat de olieprijzen stegen, het imago van het bedrijf werd beter doordat er groots ingezet werd op campagnes die Shell aanwijzen als voorloper voor duurzame energie oplossingen.
Shell wordt gevolgd in de lijst door KPMG, ING, Philips en Rabobank. Op de zesde positie staat Heineken, het bedrijf dat de grootste groei in de top 10 vertoont. De merkwaarde van de Amsterdamse bierbrouwer steeg met 17 procent tot 4,7 miljard euro. Vooral sponsordeals dragen daaraan bij: naast de jarenlange samenwerking met de UEFA Champions League wordt er sinds dit jaar samengewerkt met Formule 1 en de Rugby World Cup in 2019.
Ziggo
De grootste stijger in de lijst is Ziggo, dat 77 procent stijgt in waarde en daarmee op de 17e plek in de lijst eindigt. Volgens Brand Finance is de stijging vooral het gevolg van de uitbreiding van app en de verbeterde service van de kabelaanbieder. Het aantal sportkanalen nam toe en de fusie tussen Ziggo en Vodafone brengt meer mogelijkheden met zich mee.
Brand Finance stelt de lijst samen aan de hand van onder andere investeringen, bekendheid, duurzaamheid van het merk en winst. Duizenden bedrijven worden wereldwijd doorgelicht, de 50 meest waardevolle bedrijven van Nederland krijgen een podium in de Nederlandse variant. Bekijk hier het gehele onderzoek.