Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De meest voorkomende redenen waarom bedrijven van CEO wisselen

Weer een wissel van de wacht: SoundCloud ruilt CEO Alex Ljung voor een grote investering in het bedrijf. Waarom geven bedrijven hun CEO zomaar op, of is het niet zomaar?

Foto: Startupfest

Bedrijven wisselen continu van CEO, maar soms zie je het niet aankomen. Bij SoundCloud bijvoorbeeld, waarvan de gepassioneerde Ljung mede-oprichter is. Of bij Uber, het kindje van Travis Kalanick (foto), waarbij laatstgenoemde desondanks het veld moest ruimen. Saillant detail: beide heren blijven overigens wel in de board van hun bedrijf zitten, dus zo drastisch is de verandering ook weer niet.

Maar toch, waarom doen bedrijven dit eigenlijk? Hiervoor kunnen ondernemingen verschillende redenen hebben.

#1 Niet goed genoeg

Om te beginnen, die van de tekortkomingen. Een bedrijf verwacht van een CEO dat deze het gezicht is van de onderneming en zijn of haar bedrijf als een schip in de richting van de groei vaart. Waar nodig stuurt de CEO bij, waardoor deze de spreekwoordelijke rotsen in de zee ontwijkt. Slaagt een CEO hier echter niet in, dan heeft een board alle redenen om zich te ontdoen van zijn voorzitter.

Neem bijvoorbeeld Leo Apotheker, CEO bij HP van 2010 tot en met 2011. Van Apotheker werd verwacht dat hij zijn bedrijf onder meer van de PC-business weg zou brengen, waardoor extra groei mogelijk zou worden. Apotheker, een softwareman, slaagde hier matig in; HP zag zijn aandelenwaarde dalen van 40 dollar per aandeel naar 25 dollar per aandeel.

#2 Imago

Een onderneming kan ook een nieuwe CEO nodig hebben omdat de huidige de bedrijfscultuur niet begrijpt, of er niet in slaagt deze te verbeteren. Zo had Yahoo tussen 2007 en 2012 maar liefst vier CEO’s, die er niet voor konden zorgen dat het bedrijf zijn levenloze imago kwijtraakte.

Met Marissa Mayer probeerde Yahoo dit wel te doen, al liep haar CEO-schap uiteindelijk ook uit op een debacle. Of neem het voorbeeld van Uber-CEO Kalanick, die zijn bedrijf te masculien had gemaakt, waardoor Uber continu slecht in het nieuws kwam.

#3 Toekomstvisie

Het kan een bedrijfsleider ook ontbreken aan visie. Juist die visie is nodig om een bedrijf een volgende weg in te laten slaan. Van een CEO wordt verwacht dat deze als een Elon Musk een duidelijk pad voor de toekomst heeft uitgestippeld voor diens bedrijf, en dit via de media op de juiste wijze naar buiten weet te brengen. Is een CEO weinig visionair, dan kan het reden zijn voor een onderneming om te zoeken naar een nieuw gezicht.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#4 Geen steun van bestuur

Uiteindelijk kiest het bestuur bij corporate bedrijven een nieuwe CEO, dat is als het ware de democratie binnen ondernemingen. Staat het bestuur niet achter de CEO, dan kan de positie van een CEO onhoudbaar worden. Het overkwam CEO Vikram Pandit van Citigroup in 2012. Na een bericht over de kwartaalcijfers van de bank stapte Pandit terug als CEO. Wat bleek: een van de leden van de boardroom had al vanaf het begin aangedrongen op het opstappen van Pandit.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Sprout.