Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Managers vernieuwen te weinig’

Managers moeten ophouden met navelstaren en leren van collega's uit een andere branche. "Als bedrijven nieuwe inzichten binnenhalen komt er beweging in een organisatie. Dat is een van de voorwaarden voor succes."

Traditionele opleidingen blijven belangrijk en moeten zeker niet worden afgeschaft. Ze zijn een voorwaarde voor de basis. "Maar als het gaat om operationale zaken, zoals modellen en tools; daar zit een stevige ontwikkeling in en dus moet je actueel blijven", zegt Bert Onstein, content manager van algemene managementopleidingen bij ProEducation. "Ik zie bij sommige organisaties dat ze zich vastklemmen aan modellen die al zijn geïmplementeerd. Terwijl er allang nieuwe inzichten zijn. Leren moet een continu proces zijn."

Innovatie
Ook Arun Swami Persaud, senior adviseur bij The Bridge business innovators, vindt opleiding niet voldoende om jarenlang op te teren. "Als het gaat om innovatie, het toepassen van ideeën die ons als bedrijf of maatschappij verder brengen, dan vindt dat meestal niet plaats in de klas."

Navelstaren
De heren wijzen beide op het belang van kennisuitwisseling tussen verschillende sectoren. Zodat managers ophouden met "navelstaren". Swami Persaud stelt dat bijvoorbeeld de bouw veel zou kunnen leren van de automotive sector, vanwege de slimme organisatieketen. 

Tomaten en vis
Een ander innovatievoorbeeld dat hij geeft is een samenwerking tussen de tomaten- en visteelt. Een kassenbouwer in het Westland die het plantafval al jarenlang afvoerde, bedacht dat dat beter moest kunnen. "Nu wordt het afval van de tomatenplanten gebruikt voor vissen die in bakken onder de planten zwemmen. De vissen produceren vervolgens weer mest, die kan worden gebruikt voor de tomatenplanten."

Verrassend
Deze op het eerste oog onlogische combinatie ontstaat volgens Swami Persaud door brancheoverschrijdende kennisontwikkeling. "Door anders te denken, kom je tot heel verrassende ideeën." Niet perse in de klas dus, maar in een community, online of bijvoorbeeld op een borrel.

Zorg en ICT
Onstein legt het als volgt uit. "Als je met enkel zorgmanagers aan tafel zit, krijg je gesprekken als: ‘oh, heb jij dat ook?' en kun je het alleen maar over tools gaan hebben. Zet je diezelfde managers aan tafel met ICT'ers, komen er nieuwe inzichten naar boven."

Branding
Neem nu een GGZ-manager die te maken heeft met allerlei fusieprocessen op hetzelfde moment. "Die manager heeft nog meer te maken met herkenbaarheid en branding: wat is de identiteit die je wil uitstralen? Elke zorginstelling komt met ideeën als 'de patiënt centraal'. Daarmee onderscheid je je niet. Door met een commerciële partij, bijvoorbeeld uit de ICT-wereld, te kijken naar branding, krijg je er een hele andere kijk op."

Beweging
Onstein durft te stellen dat bedrijven die verder kijken dan hun eigen branche en innoveren, beter presteren. "Als bedrijven erin slagen nieuwe inzichten binnen te halen, komt er beweging in een organisatie. Stilstaan is achteruitgang van je concurrentiepositie. Want andere partijen rennen je aan alle kanten voorbij. Beweging is een van de voorwaarden voor succes."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kanttekening
In het licht van de economische tegenwind moet er wel een kanttekening geplaatst worden. "Niet alle innovaties moeten in de ijskast gezet worden. Innoveren blijft belangrijk. Wel is het zo dat bedrijven nu nóg bewuster moeten kiezen voor een bepaald project," zegt Swami Persaud. "Managers moeten zeker naar buiten blijven kijken, maar niet duizend bloemen tegelijk willen laten bloeien."