De kans dat een overname slaagt is veel groter als de koper eerst onderzoek doet naar de zachte en menselijke factoren. Veel topmanagers letten daar nu nog te weinig op.
Dat blijkt uit onderzoek van het internationale onderzoeks- en adviesbureau Hay Group, waarvoor 560 senior executives in 21 landen zijn ondervraagd. Bedrijven die onderzoek doen naar de cultuur, organisatie en het menselijk kapitaal hebben ruim twee keer zo veel kans op succes dan bedrijven die dat niet doen.
Managers
Daarnaast blijkt dat bijna zeventig procent van de topmanagers heeft aangegeven immateriële activa meer te willen betrekken als ze een nieuwe fusie of overnamekans benutten. Nu doet ruim een derde van de managers dat helemaal niet. Volgens de onderzoekers is die ‘zachte' kant belangrijker dan ooit.
Huiswerk doen
"In het huidige business klimaat zijn middelen schaars en leidt een verkeerde beweging bij een fusie of overname tot de ondergang van de koper," aldus Herman Koning, Director bij Hay Group. Hij stelt dat er een recessie veel interessante overnamekansen kan bieden. "Maar nu je slag slaan, betekent nog meer dan anders dat je je huiswerk volledig maakt. En dat is meer dan het juist uitvoeren van de financiële en juridische due diligence."
Vragen
"Leiderschap bij acquisities betekent vooral 'weten wat je niet weet'. Senior executives moeten in deze tijd meer tijd en energie besteden aan de aansluiting van de 'zachte factoren' tussen koper en doelwit." Volgens de onderzoekers moet u vragen stellen over:
– Het organisatiekapitaal zoals besturing, besluitvorming en cultuur;
– Het relatiekapitaal zoals klantentrouw, leveranciersnetwerk, samenwerkingsverbanden en merkperceptie;
– Het menselijk kapitaal zoals productiviteit, managementkwaliteit en werknemersbetrokkenheid.