Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maarten Leen – Consumenten geven meer geld uit

Consumenten geven meer geld uit

Zijn er meer optimisten dan pessimisten? Is het glas half vol of half leeg? Als dat eerste het geval is, is het consumentenvertrouwen positief. In juni was dat voor het eerst in vijf jaar zo. Een aantrekkende arbeidsmarkt en stijging van de koopkracht hebben de burger weer nieuwe moed gegeven. Huishoudens geven vooral meer geld uit aan woninginrichting en elektronica. Hebben hiermee de optimisten onder de consumenten definitief de overhand gekregen? Ik heb daar zo mijn twijfels over.

Het lijkt namelijk zeer waarschijnlijk dat in aanloop naar de verkiezingen de oppositie alles in het werk zal stellen om de positieve verhalen over ’zoet na zuur’ onderuit te halen. Daarentegen is de regeringspartijen er veel aan gelegen om de consument een gunstig perspectief voor te schotelen na het ’leed’ van de afgelopen jaren. In dat krachtenveld zullen de kaarten rond het consumentenvertrouwen opnieuw worden geschud. En hoe zal het dan gaan met het vertrouwen van de Nederlandse consument? Zal de consument verleid worden door de beloofde gouden bergen?

Op de korte termijn misschien wel – op de wat langere termijn vrijwel zeker niet. Ook een nieuw kabinet zal er namelijk niet aan ontkomen om impopulaire maatregelen te nemen. En de ervaring leert dat dit soort maatregelen bij voorkeur aan het begin van een kabinetsperiode wordt doorgevoerd. Dan ligt mogelijk weer een daling van het consumentenvertrouwen in het verschiet. Heel erg bijzonder is dit overigens niet echt. Historisch gezien is het consumentenvertrouwen in ons land namelijk meestal licht negatief gebleken. Ondanks alle maatschappelijke veranderingen lijkt Nederland nog steeds een land van calvinisten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.