Leidinggeven aan irritante mensen > Denkproducties > Driebergen > 795 euro > Eindoordeel 6,5
Irritante mensen zijn overal. Gelukkig biedt de cursus ‘Leidinggeven aan irritante mensen’ een gebruiksaanwijzing om met vervelende types om te gaan. Volgens trainer Jaap Bron gaat het vooral om ‘de persoonlijke beleving’. “Je vindt iemand irritant als hij in staat is jouw emoties te prikkelen. Er zijn namelijk ook mensen die zich nooit aan iemand ergeren.” Aan het begin inventariseert Bron door wie de deelnemers gefrustreerd raken. De antwoorden blijken vaak overeen te komen, zoals ‘collega’s die nooit concreet zijn’. “Verschuiltaal,” beaamt de trainer. “Condomeren noem ik dat: veilig lullen.” De toon is gezet. Bron lijkt wel een cabaretier door de humoristische wijze waarop hij zijn gehoor bijbrengt hoe ze irritante types in hun team aan moeten pakken. Hij onderscheidt zeven irritante typen: de kleine dictator die bluft en intimideert. De sluipmoordenaar: aardig in het gezicht, maar achter de rug om een ware rat. De zwijger, die geen mening heeft. De alweter, die alles al heeft meegemaakt en het dus beter weet. De uitsteller, die altijd een reden heeft om beloofde stukken niet te leveren. De muggenzifter, wiens commentaar op brieven en beleidsstukken vooral de typefouten zijn. En tot slot de zwartkijker, die altijd een reden ziet om ideeën de grond in te boren. Combinaties zijn ook mogelijk. Mensen zijn niet voor niets irritant, het levert meestal iets op. Zoals aandacht, verantwoordelijkheid ontlopen, of eigen onvermogen verbloemen. De truc is dus: de beloning wegnemen, dan is er ook geen reden om irritant te doen. Wat Bron zijn cursisten vooral op het hart drukt is: laat irritant gedrag niet voortduren, maar ga over tot actie. Bijvoorbeeld door ‘kneuzen niet te handhaven’ en ‘het resultaat te honoreren, niet de inspanning’.De trainer is aimabel, makkelijk aanspreekbaar en laat iedereen in zijn waarde. Soms komt hij wat routineus over, wat afleidt van zijn boodschap. Bovendien is de groep met veertig deelnemers wat groot waardoor het geheel een wat klassikaal karakter krijgt. Voor sommigen is dat geen probleem, maar anderen pikken daardoor de boodschap niet helemaal op, reageren kritisch en vinden de typen te ver van de praktijk af staan. Toch is het te begrijpen waarom Bron deze benadering kiest: door irritante types als karikaturen af te schilderen, zijn ze duidelijker te herkennen en dus makkelijker aan te pakken. De dag zou boeiender zijn geweest als er meer praktijkvoorbeelden aan de orde waren gekomen, zodat de deelnemers meer de gelegenheid hadden gekregen te leren van Bron en van elkaar. (SL)
Het oordeel van de cursisten
Arjan van de Griend (38), maatschapbestuurder Watson Wyatt, Amstelveen “Ik voel me niet echt verrijkt. Het eerste driekwart was weinig concreet, de voorbeelden te extreem. Het laatste kwart was veel concreter en dus nuttiger. Maar de value for money vind ik niet kloppen: het is te duur.”
Ad van den Berg (44), logistiek manager Ludvig Svensson, Hellevoetsluis “Ik heb gereedschap gekregen om mensen die het team ondermijnen te traceren en actie te ondernemen. Ik ga voortaan de confrontatie aan. De vorm was prima, al is de trainer wat cabaretesk. Maar daar moet je doorheen prikken.”
Eveline van Oostrom (40), hoofd ontwikkeling en toetstechniek EXIN, Utrecht “Ik heb er veel ideeën van gekregen. De trainer is duidelijk zeer ervaren, zegt goeie dingen en laat mensen in hun waarde. Maar hij is veel aan het woord. Ik had meer interactie gewild, maar daarvoor was de groep te groot.”
Jeroen Houtzager (40), projectmanager SIS/Development ING Nederland, Amsterdam “Ik heb hier zeker wat aan. Soms was de trainer iets te theatraal, wat mij afleidde van de boodschap. Wat ik miste zijn rollenspellen. Daarmee is meer uit de cursus is te halen.”