Ingrijpende veranderingen doorvoeren? Wat te doen als u op de vloer geen draagvlak krijgt voor uw aanpak en de mensen zich tegen u keren? Hoe u leiding geeft terwijl u onder vuur ligt.
Als de emoties in uw organisatie toenemen is contact zoeken met uw criticasters de methode om te laten zien dat u de zaken onder controle hebt, wat betreft uzelf en uw boodschap. Door de confrontatie aan te gaan laat u op een krachtige manier zien dat u in huis hebt wat nodig is om leiding te geven, ook in moeilijke tijden.
Hoe u uw criticasters tegemoet treedt:
Laat u zien
Hebben uw medewerkers kritiek op uw aanpak. Zoek ze dan op. Laat ze zien wat voor leider u bent. U verschuilen heeft een averechts effect, het haalt drempels weg en geeft uw mensen ruim baan om u af te schilderen als de bad guy. Door initiatief te nemen en op uw personeel af te stappen laat u in elk geval zien dat u niet bang bent en openstaat voor hun kritiek en suggesties.
Stel u open op
Zorg voor transparantie en laat zien dat u ook echt openstaat voor degenen die het niet met u eens zijn. Belangrijk is dat u de noodzaak van ingrijpende maatregelen gedetailleerd uitlegt. Leg uit dat andere opties zijn overwogen, maar dat dit de minst scherpe ingreep is. Neem de tijd om vragen te beantwoorden en betuig spijt. Begrip kweken voor de maatregel heeft een positief effect op het acceptatieproces. Ook een manier om dit te doen is door een videoregistratie te maken van een vergadering waarbij belangrijke knopen moeten worden doorgehakt. Zo ziet iedereen wat de inhoudelijke afwegingen zijn en dat er behoorlijk wat voorafgaat aan zware besluitvorming.
Blijf kalm
Als mensen u recht in uw gezicht kritiek geven, houd het hoofd dan koel en adem eens diep in. Als uw gesprekspartner zijn stem verheft, praat dan juist zelf wat zachter. Spreek beslist, maar rustig. Hoe meer controle u houdt over uw emoties, des te sterker u overkomt.
Geef tekortkomingen toe
Door met uw critici te communiceren krijgt u ook meteen de gelegenheid om het toe te geven wanneer zaken echt fout zijn gelopen. Dit erkennen en aangeven waarom iets mis is gegaan kan heel krachtig zijn. Doe dat op een reële manier, laat bovendien niet alleen in woorden zien dat u telkens doet wat u denkt dat het beste is voor de onderneming. Toon passie en pas op dat u niet defensief wordt. Praat altijd met vertrouwen, zelfs als u fouten aan het toegeven bent.
Sta open voor alternatieven
Als uw gesprekspartner alternatieven voor uw plannen aandraagt, is de beste manier om te reageren deze eerst positief te ontvangen. Sluit ze zelfs een beetje in de armen. Leg vervolgens uit waarom uw plan beter is of op zijn minst gelijkwaardig. Een afwijzing in de trant van: 'Dat is een interessant idee, maar weet je waarom dit me een betere aanpak lijkt…' komt een stuk positiever en plezieriger over dan: 'Mijn aanpak is beter, want…'. Zorg dat mensen zich serieus genomen voelen.
Geef vriendelijk kritiek
U staat weliswaar in de spotlights, maar uw critici ook. Geef uw kritiek inhoudelijk zo goed mogelijk, maar blijf diplomatiek. Af en toe een beetje humor ertussendoor werkt goed. Laat zien dat u ook menselijk bent.
Glimlach
Maak de sfeer van een pittig gesprek relaxter door uw gezichtsspieren te ontspannen. Dat laat zien dat u de zaken onder controle hebt. Glimlach wanneer dat kan, maar grijns nooit. Laat het niet zien wanneer u eigenlijk peentjes zweet. Door te glimlachen komt u evenwichtiger over.
Op tijd afronden
Weet wanneer u een onderwerp of het gesprek moet afronden. U kunt een goede ontwikkeling weer verprutsen door ergens te lang op door te gaan. Weet ook wanneer u zich terugtrekt en de zaken door anderen laat afhandelen.
Houd controle
Dat het van belang is om controle te houden, geldt eigenlijk altijd. Maar helemaal tijdens een vergadering. Dus als u met uw staf besluit uw plannen verder toe te lichten tijdens een bijeenkomst, vergeet dan niet dat het uw vergadering is. Zorg dat u de regie hebt of op doe het z'n minst zo overkomen. Blijf bij de onderwerpen en houd de tijd in de gaten.
Lees meer
- Managen in recessietijd
- Eerlijke communicatie levert het meest op
- Iedereen wil erbij horen, gebruik dat feit
-
De meest gemaakte managementfouten
- Alle artikelen uit de serie: de grote zomerschoonmaak
- Overzicht van de beste tips uit de verschillende artikelen
Een interessant en leerzaam boek 'Leiderschap bij verandering'.
>> Meld u aan voor de nieuwsbrief van MT en ontvang een gratis hotelbon