Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Financiële leiders reflecteren: ‘iemand zag het blijkbaar in mij’

De financiële sector is gebaat bij meer openheid. Daarom begon Jeroen Broekema een jaar geleden de podcast Leaders in Finance. In de eerste vijftig afleveringen passeert menig ceo en bestuursvoorzitter de revue. Wat is de gemene deler van hun succes?

Jeroen Broekema
Foto: Remy Gieling

Van Joanne Kellermann (bestuursvoorzitter PFZW) en Annemarie Jorritsma (voorzitter NVP) tot aan Jos Baeten (ceo ASR), Maurice Oostendorp (ceo Volksbank) en Nadine Klokke (ceo Knab). Allen namen ze het afgelopen jaar ruim een uur uit hun overvolle agenda om te praten over hun rol, carrière en leiderschapslessen. Jeroen Broekema (39) is naar eigen zeggen niet uit op een droog verhaal, maar gaat in Leaders in Finance op zoek naar de mens achter het succes. 

Broekema is van origine geen journalist of podcaster. Hij verdiende zijn sporen in de financiële wereld, eerst bij ABN Amro, later als directeur bij fintech-startup Funding Circle. Hij begeleide daar de beursgang in Londen en vertrok later voor een welverdiende sabbatical. Het audio-avontuur gooide – in positieve zin – roet in het eten, want in plaats van vakantie zit hij wekelijks bij de top van de financiële wereld aan tafel. 

Insider

Het gaat de podcast voor de wind: in krap een jaar tijd zijn de afleveringen meer dan veertigduizend keer beluisterd. Volgens Broekema is dat deels te danken aan het feit dat hij een ‘insider’ is. “Ik ben als het ware één van hen. Ik spreek de taal en ben er niet op uit om ze onderuit te schoffelen. Dat is ook de reden dat menige gast zich kwetsbaar durft op te stellen. Het gaat over burn-outs, verlies, maar ook over de enorme tol die een dergelijke functie vraagt op je privéleven. Men zegt dan: gelukkig was ik er op de belangrijke momenten wél bij.”

Het doel van Broekema is om de gesloten wereld van de financiële sector meer transparant te maken: “Vertrouwen is nu eenmaal cruciaal. Je weet wat er gebeurt als er geen vertrouwen meer is in een financieel bedrijf.” Verwijzend naar de bankrun op DSB. “Door te laten zien wie je bent en waar je voor staat – creëer je een belangrijke band met je stakeholders: personeel, klanten en aandeelhouders. Dat besef is er steeds meer en hoort echt bij deze tijd.” 

Kansen

“Als ik terugkijk op de vijftig gesprekken die ik het afgelopen jaar heb gevoerd, dan valt op dat het overgrote merendeel van de gasten ongepland hoog in de boom is gekomen. Wel hebben ze allemaal keihard gewerkt – de bekende 10.000 uur-regel gaat gemakkelijk op – maar was het niet in steen gebeiteld dat hij of zij aan het roer zou eindigen. Ze verwijzen dan ook steevast naar andere mensen die geholpen hebben om belangrijke stappen te zetten in hun carrière. ‘Diegene zag het blijkbaar in mij’, zeggen ze soms bijna verbaasd. Ze hebben op het juiste moment de juiste kans aangegrepen.” 

Ambitie is er ook nog onder de bestuurders: “Je ziet dat de hele sector worstelt met hun rol in de maatschappelijke bijdrage. De wens is er, vanuit de klant, maar ook vanuit het jonge talent die voor de bedrijven werken, maar het is lastig om er een concrete invulling aan te geven. Ik denk dat ze de komende jaren daar flinke stappen in zullen nemen.”

En verder

Na vijftig afleveringen heeft Broekema nog steeds voldoende aansprekende gasten in het vizier. Zo spreekt hij met Ohpen-ceo Matthijs Aler en zal onder meer Nout Wellink, Kalo Bagijn, Hanzo van Beusekom en Nieke Martens te gast zijn. Als mediapartner van de podcast licht MT/Sprout maandelijks een aflevering uit. Luister de aflevering met MT/Sprout-hoofdredacteur Remy Gieling over de groeikansen van AI vast terug via Spotify, Apple Podcasts of via de webplayer

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.