Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lees de MT 500 2009 online

Management Team presenteert u Neerlands trots: Royal Dutch Shell. Het grote olieconcern heeft volgens Nederlandse managers het beste imago. "De ware specialiteit van Shell is niet olie of gas, maar duurzaam managen."

Op de vragen voor welk bedrijf u het liefst wil werken, met welk bedrijf u het prettigst zaken doet en welke onderneming de beste toekomstperspectieven heeft, kwam Shell dit jaar als onbetwiste winnaar naar voren. Daarmee stoot de oliereus Philips voor het eerst in vijf jaar van de troon. Rabobank eindigde als derde, terwijl de NS de sprint naar boven heeft ingezet. Dat blijkt uit een enquête onder ruim duizend zakelijke beslissers, die TNS Nipo in opdracht van Management Team uitvoerde voor de MT 500. (Klik hier om de MT 500 online door te bladeren)

Beste CEO
Daarnaast vroegen we wie volgens u de beste CEO van ons land is. KPN-topman Ad Scheepbouwer neemt het stokje over van Gerard Kleisterlee, die harder zakt dan ‘zijn' Philips: van de eerste naar de zesde plaats. De bronzen plak is voor Hans Wijers, de hoogste baas van chemieconcern AkzoNobel.

Astronomisch
Jeroen van der Veer – de Shell topman die op het punt staat zijn positie af te staan – eindigt keurig op de tweede plaats. En dat is niet voor niets. Toen hij begon stond Shell er een stuk minder goed voor, met een zwakke beurskoers, relatief matige financiële prestaties en verlies van concurrentiepositie. Het dieptepunt beleefde Shell echter in 2004, toen bekend werd gemaakt dat de bewezen voorraden olie en gas zo'n twintig procent overschat waren. Van der Veer laat het bedrijf zeker niet slecht achter: vorig jaar kwam de omzet van zijn bedrijf uit op het astronomische bedrag van 458.361.000.000 dollar.

Duurzaam managen
Waar al dat succes aan te danken is? "De ware specialiteit van Shell is management. Niet olie, gas of chemie. Nee, duurzaam managen. Dát is de essentiële factor in het succes van Shell tot nu toe", zegt Frits Bolkestein, die, na er 16 jaar te hebben gewerkt, in 1976 Shell verruilde voor een politieke carrière.

Extra potje
Henk Volberda, hoogleraar strategisch management en ondernemingsbeleid aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, roemt het olieconcern vanwege haar langetermijnvisie. "Zo zijn ze altijd financieel enigszins conservatief, hebben ze een open cultuur en wordt er veel geïnvesteerd in mensen. Ze hebben oog voor de lange termijn. In de woorden van Van der Veer: zorgen dat er altijd een extra potje op het vuur staat."

Zorgen
Toch zijn er deskundigen die zich zorgen maken over de toekomst van Shell, met name vanwege de conservatieve houding die het bedrijf aanneemt. Dit leest u vanaf vrijdag in de nieuwste MT of vanaf woensdag in de epaper.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wilt u verder lezen in de MT 500? Blader dan hier alvast door de online versie.