Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kom gratis met uw verhaal in de media

Gratis publiciteit kan een hoop nieuwe klanten opleveren. Mits die publiciteit positief is natuurlijk. Helaas is het genereren van free publicity het lastigste wat er is voor een bedrijf. Tips om gratis met uw verhaal in de media te komen. 


De meest makkelijke manier om de aandacht van de klant te trekken is adverteren. Daarvoor heeft u wel een zak geld nodig. Zeker met de crisis nog vers in het geheugen is daar niet altijd (voldoende) budget voor. Daarom is het de moeite waard om te tijd te investeren in free publicity. Onderstaande tips van ondernemerinbusiness.nl zorgen niet gegarandeerd voor (meer) gratis publiciteit, maar vergroten wel enorm de kansen erop.

1. Bepaal uw doelgroep en medium

De Telegraaf is de best gelezen krant van Nederland. Maar voor de loodgieter uit Lutjebroek is een artikel in deze krant niet alleen te hoog gegrepen, het is ook niet zinvol. Een bedrijf dat vooral lokaal actief is, kan haar pijlen beter richten op een regionaal blad of tijdschrift. Grotere kans dat ze iets met uw persbericht, nieuws of deskundigheid doen én u bereikt veel beter de juiste doelgroep.

2. Zoek een passende invalshoek

Waarom moet de media over uw bedrijf schrijven? Dat is de hamvraag bij free publicity. Nadat u uw doelgroep en daarbij horende medium heeft bepaald, zoekt u uit waar ze precies over schrijven. Zijn er vaste rubrieken, columns of interviews waar u een relevante bijdrage aan kunt leveren? Staat er een onderwerp op de redactionele jaarplanning waar u bij kunt helpen? Stuur daarop de redactie een gericht en concreet voorstel met wat u weet en waar u mee kunt helpen.

3. Onderzoek scoort altijd

Journalisten smullen van cijfers. Een interessant onderzoek verhoogt de kans op gratis publiciteit aanzienlijk. U hoeft hiervoor niet heel ingewikkeld te doen: houd een onderzoek onder klanten, stel enkele vragen op uw drukbezochte website of analyseer interessante bedrijfsresultaten. Kies een onderwerp dat aansluit bij uw bedrijf, maar meer bevat dan het gegeven dat uw bedrijf geweldig is en klanten zo tevreden over u zijn.

4. Ga voor exclusiviteit

Heeft u nieuws dat voor meerdere media interessant kan zijn? Bied het exclusief aan één partij aan. Wanneer de verslaggever het nieuws belangrijk genoeg acht, neemt hij het vaak groter mee dan wanneer meerdere media vooraf hetzelfde bericht ontvangen.

5. Let op de timing

Wanneer is het juiste moment om contact op te nemen met een journalist? Daar is geen eenduidig antwoord op. Een dagblad hanteert een redactieagenda van ongeveer een week, een magazine van een maand en een maandblad werkt al gauw meerdere maanden vooruit. Een maandblad gaat dus niet in op een uitnodiging voor een event van volgende week, terwijl een krant wellicht net die dag nog één item voor de volgende dag zoekt. Het blijft dus gokken. Feit is wel dat in de vakantiemaanden (komkommertijd) tijdloos nieuws een hogere kans van slagen heeft bij dag- en weekbladen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. Zorg dat media u benaderen

In het meest ideale geval hoeft u niet rond te zeulen met uw kennis en kunde, maar benaderen de media u. Dat gaat tegenwoordig makkelijker dan u denkt, het kost u alleen wel een hoop tijd. De methode: u specialiseert zich in een bepaald onderwerp en tentoonstelt uw deskundigheid hierover overal. Van een blog, whitepapers tot aan het spreken van seminars. Hoe meer u in de openbaarheid treedt met uw deskundigheid, hoe groter de kans dat media u benaderen als er iets speelt omtrent dat onderwerp.
 

>> Meer tips voor free publicity? Uitgebreide informatie hierover leest u op ondernemerinbusiness.nl

Lees ook: