Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Klanten steeds vaker wanbetalers

Klanten zijn steeds vaker wanbetalers. Als gevolg van de kredietcrisis komen ze hun betalingsverplichtingen niet of niet op tijd na. Ook de toekomst belooft weinig goeds, als we de ondervraagde managers moeten geloven.

Meer dan de helft van de kredietmanagers ervaart een negatieve impact van de kredietcrisis op het betaalgedrag van hun klanten. Rekeningen blijven gemiddeld twaalf dagen langer liggen. Het werkkapitaal ligt daardoor voor 34 miljard euro stil, zo blijkt uit de OnGuard Credit Management Trendmeter.

Domino-effect
"Geld dat niet meteen kan worden gebruikt om lopende kosten zoals salarissen te dekken, maar waarmee ook geen nieuwe investeringen kunnen worden gedaan of eigen rekeningen kunnen worden betaald. Hierdoor kan een domino-effect ontstaan", stelt sales director Edwin Merk.

Reserves
Volgens de studie onder 149 kredietmanagers heeft vooral het midden- en kleinbedrijf het nakijken. Die bedrijven zijn namelijk het meest afhankelijk van extern kapitaal, omdat ze minder reserves hebben.

Pessimistisch
De managers zien nog geen licht aan het eind van de tunnel. Bijna driekwart van de ondervraagden denkt dat het betaalgedrag in Nederland nog verder zal verslechteren. Een half jaar geleden was nog ongeveer de helft van de managers pessimistisch over de toekomst.

Deurwaarder
Tot eenzelfde conclusie komt de Koninklijke Beroepsorganistie van Gerechtsdeurwaarders in een eigen onderzoek. De organisatie merkt bovendien dat bedrijven steeds vaker een deurwaarder in de arm nemen voor hun wanbetalers.

Oude vorderingen
"Wat we bijvoorbeeld zien is dat financiele instellingen, maar ook het MKB, nadrukkelijk meer aandacht zijn gaan besteden aan het innen van oude vorderingen", zegt directeur Karen Weisfelt. "Kennelijk hebben zij het gevoel dat zij anders hun geld niet meer terug zien."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.