Kerst is geen tijd van hard werken, maar van veel geneuzel. MT blijft natuurlijk niet achter. Hierbij de ins en outs van het kerstpakket, -bonus en -feestje.
De berichtgeving is verdeeld: is het kerstpakket nu wel of niet in gevaar door de crisis? Afijn, volgens het Voorlichtingsbureau Kerstpakketten (jawel, dat bestaat) heeft de financiële crisis dit jaar nog weinig negatieve invloed. Het aantal pakketten neemt zelfs toe, zo stelt het, tot vijf miljoen.
Presentje
Ook de besteding stijgt, met maar liefst twee euro. Volgens het voorlichtingsbureau komen we daarmee uit op 36 euro per pakket. Volgend jaar zal uw presentje er overigens wel door getroffen worden, denkt de kerstpakkettenbranche. Dat was alvast te zien aan de bedrijven die laat bestelden (lees: na september). Zij hielden de handjes al wat angstvalliger op de knip.
Pasteitjes
Veel bedrijven beginnen in juli al na te denken over het kerstpakket. Wordt het dit jaar zo'n box met pasteitjes of toch een kistje met één fles witte en één fles rode wijn? Maar wat blijkt: werknemers willen helemaal geen kerstpakket! Gunt u ze écht een fijne kerst, kom dan met harde euro's over de brug. Bijna de helft van de werknemers geeft de voorkeur aan een kerstbonus, blijkt uit een online onderzoek van Unique Uitzendburo. Het pakket, vorig jaar nog favoriet, zakt naar de tweede plaats.
Afwasmachine
Geeft u een kerstbonus? Dan wordt deze niet ingezet voor de crisis, blijkt uit een enquete van CNV Bedrijvenbond. Tachtig procent van de werknemers gaat het geld namelijk helemaal niet anders besteden dan vorig jaar. De meeste mensen gebruiken de bonus voor een grote aankoop, zoals een auto of een afwasmachine. Een iets kleiner aantal zet het geld veilig op de spaarrekening.
Goed doel
Maar geen zorgen als u het pakket al in de zomer heeft besteld; een derde van uw personeel is daar heus wel blij mee. Behalve als het een cadeaubon of een donatie aan een goed doel is. Want dat vindt minder dan een op de tien werknemers het ideale kerstpresentje, aldus Unique.
Gezin
Ook uit onderzoek van Bongo de belevenisbon – dus enigszins gekleurd – blijkt dat slechts zeven procent het leuk vindt, als zijn welverdiende presentje rechtstreeks naar zielige blindengeleidehonden of straatkindertjes gaat. Nee, veel liever een cadeau dat ze met het hele gezin kunnen delen.
Warmte
Volgens het voorlichtingsbureau Kerstpakketten zijn de trends van dit jaar: fair trade-producten en bordspellen. We zouden met z'n allen op zoek zijn naar "warmte en geborgenheid" in deze economische barre tijden.
Kuddedier
Kan er bij uw bedrijf geen kerstpakketje meer van af? Dan bent u of uw baas in 2009 vast een stuk minder geliefd onder de achterban. Ruim een derde van de ondervraagden van het Bongo-onderzoek vindt het niet meer dan logisch dat ze een kerstpakket mee naar huis mogen slepen. Is het iets stoms, zoals een doos met van die producten die je toch nooit gebruikt? Dan daalt de waardering voor u als manager bij zestien procent van de ondervraagden.
Kerstwaardering
Niet getreurd als u niets heeft gekregen. Er zijn altijd mensen die het slechter voor elkaar hebben. Zij moeten gewoon werken. Een op de vijf werknemers ziet er al tegenop. Waarom? Omdat ze niet voldoende waardering krijgen, zegt vakbond CNV. Wel van collega's, die zitten tenslotte in hetzelfde schuitje, maar niet van werkgever of van publiek. Werken met kerst zou leuker zijn, als er een financieel extraatje aan kleeft of als er een gebakje, kerstlunch, -borrel of -diner klaarstaat.
Glaasje
Kijk wel uit als u alcohol schenkt tijdens een borrel of diner. De helft van de werknemers kijkt namelijk wel eens te diep in het glaasje op een bedrijfsfeestje. Gelukkig zitten er ook braveriken in uw team. Want ongeveer vier van de tien medewerkers "kan zich goed bedwingen", althans naar eigen oordeel. Een op de tien heeft het met een spa'tje blauw net zo goed naar z'n zin.
Moet u werken met kerst en verveelt u zich? Luister dan hier naar de inspirerende stem van Herman Brusselmans, die zijn verhaal Literair Management voorleest.