Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kerstpakket: wat geef jij je personeel aan het einde van het jaar?

Een grote fles rode wijn, een steengrillpakket of een cadeaubon. Wat stoppen bedrijven dit jaar in het kerstpakket? Of is het pakket met lekkernijen en keukenartikelen inmiddels achterhaald?

615083844 Foto: Getty

‘Het is gebruikelijk voor bedrijven om een kerstpakket aan het personeel te geven’, vertelt Nila Popalzai van HR bureau. ‘Het staat voor waardering van het harde werk van je personeel het afgelopen jaar en om volgend jaar nóg betere resultaten te behalen. Geef je als werkgever geen kerstpakket, dan kan dat gevolgen hebben voor de motivatie van je werknemers. Daarom raden wij opdrachtgevers altijd aan om een kerstpakket te geven, het hoeft niet duur te zijn. Het gaat om het gebaar.’ Ook bij HR bureau geven ze daarom jaarlijks een pakket met cadeaus aan hun personeel. ‘Het is een kleine moeite die erg gewaardeerd wordt. De inhoud varieert per jaar, van traditionele pakketten tot een cadeaubon. Het is een moment om samen stil te staan bij het afgelopen jaar en de resultaten die geboekt zijn, maar ook om vooruit te blikken naar het komende jaar en de nieuwe plannen.’

Kerstpakket als bedankje

Bij Leapp, ‘refurbisher’ van Apple producten, zijn ze ook fan van het kerstpakket. ‘Wij geven ook dit jaar weer een cadeau, maar wat dat is houden we natuurlijk nog even geheim’, aldus Carmen Stroeven van Leapp. ‘We vinden het belangrijk om waardering te tonen naar het personeel en om positieve energie te creëren. December is voor ons een drukke maand waarin veel extra gewerkt moet worden. Door middel van een kerstcadeau willen wij ons personeel daarvoor bedanken. Vorig jaar was het kerstpakket een groot succes. Dat was een cadeaubon van Tintelingen, waarmee het personeel zelf een cadeau online kon uitzoeken. We kregen daar veel leuke reacties op.’

Vanzelfsprekend

Voor Sligro is het geven van een kerstpakket niet alleen belangrijk, maar eigenlijk vanzelfsprekend. Wilco Jansen: ‘Natuurlijk vinden wij kerstpakketten belangrijk, we produceren en verkopen er gemiddeld 1 miljoen per jaar! Dat lijkt misschien niet objectief, omdat we belang bij hebben bij de verkoop. Toch vinden we het belangrijk om zelf iets te geven aan ons personeel, maar wat dat is verklap ik nog niet om de verrassing te bewaren.’

Giften aan het goede doel

Niet elk bedrijf doet iets met kerst in de vorm van een kerstpakket. Sommigen geven een donatie aan het goede doel. Jasper Koek van Vodafone: ‘Wij geven geen kerstpakketten, maar geven jaarlijks een donatie van 50.000 euro aan een goed doel, namens alle medewerkers. Dit jaar hebben we gekozen voor het Leger des Heils, ten behoeve van hun werk voor daklozen. Met dit geld kan het Leger des Heils een opvang starten voor zwerfjongeren in Gouda. Ook worden er twee ‘red rooms’ gebouwd op verschillende locaties, waar de jongeren contact kunnen leggen met vrienden en familie via laptops.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook de ING kiest voor het goede doel aan het einde van het jaar. ‘Wij geven wat terug aan de maatschappij via het ING Nederland fonds’, aldus Karin van der Pol. ‘Veel van onze collega’s zetten zich in voor een goed doel en daar zijn we trots op. Daarom hebben we het sinds de afschaffing van het kerstpakket mogelijk gemaakt om een donatie aan te vragen voor een goed doel of maatschappelijk initiatief waar collega’s nauw bij zijn betrokken. Sinds 2008 was dat het Goede Doelenfonds, dat sinds juni 2015 is opgegaan in het ING Nederlands fonds. Uit alle inzendingen kunnen ING’ers kiezen wat hun favoriete doel is. Het doel met de meeste stemmen ontvangt de hoogste donatie.’

Demotivator

Natuurlijk zijn er ook bedrijven die geen standaard kerstpakketten uitdelen. Boy Sleddering van de Rabobank: ‘Er is geen beleid voor kerstpakketten vanuit het hoofdkantoor. Elke lokale bank kiest zelf of ze kerstpakketten geven aan het personeel. Mijn afdeling geeft al jaren geen kerstpakketten meer.’ Ze zijn daarmee niet de enigen, maar volgens Nila Popalzai van het HR-bureau doet het de motivatie van hun personeel ‘zeker geen goed’.