Het kerncompetentiemodel is een strategisch instrument om te bepalen welke unieke kwaliteiten kunnen worden gebruikt om waarde te creëren voor klanten.
Het proces om die competenties te definiëren moedigt het management aan om na te denken over sterke punten en eigenschappen waarmee het bedrijf zich onderscheid van de concurrent. Waar Porters vijfkrachtenmodel een outside-in- benadering is en de externe omgeving als startpunt voor het strategisch proces neemt, doet het competentiemodel van Hamel en Prahalad (1990) het tegenovergestelde. Het is gebaseerd op de veronderstelling dat concurrentiekracht uiteindelijk ontstaat dankzij het vermogen van de onderneming om kerncompetenties te ontwikkelen, die resulteren in onverwachte producten tegen lagere kosten die ze veel sneller naar de markt brengen dan concurrenten kunnen. Op die manier is het kerncompetentiemodel te gebruiken om duurzame concurrentievoordelen te creëren.
Ga naar het modellenoverzicht om alle managementmodellen te bekijken.
Bron: Berenschot
>> Bestel het boek online Het groot managementmodellenboek <<